Vuosisadan tie

Tiet ovat tärkeitä meidän jokaisen liikkumiselle ja elinkeinoelämän toiminnalle. Tieverkko on edellytys maan kehitykselle ja vauraudelle sekä tehtyjen matkojen myötä osa mielenmaisemaamme. Tätä taustaa vasten Tieyhdistys järjesti kilpailun vuosisadan tien löytämiseksi. Ehdotuksia vuosisadan tieksi sai jättää Tieyhdistykselle ja Maaseudun Tulevaisuudelle 16.12.2016 saakka. Kilpailuun sai ehdottaa mitä vain Suomalaista tietä, jolla kokee olevan erityistä merkitystä esimerkiksi historian, kulttuurin tai elinkeinoelämän kannalta. Runsaasta ja monipuolisesta ehdokastarjonnasta valittiin 11 ehdokasta varsinaiseen kilpailuun.

Avoin äänestys

Varsinainen kilpailu toteutettiin kaksiosaisena nettiäänestyksenä Maaseudun Tulevaisuuden verkkosivuilla. Yhdestätoista ehdokkaasta kolme eniten kannatusta saanutta tietä pääsi kesä-elokuussa 2017 järjestettyyn finaaliäänestykseen. Finalistit ovat Harjutie (Yhdystie 4792 Punkaharjulla), Päijänteen saaristotie (seututie 314 ja 612 Asikkala-Sysmä-Luhanka ) ja Raatteentie (Yhdystie 9125 Kokkojoki-Raate).

”Ensimmäisen äänestyksen tuloksissa yllätti maisemateiden suuri suosio” kertoo Nina Raitanen Suomen tieyhdistyksestä. ”Suomalainen tiestö on tärkeä matkailuelinkeinojen kannalta ja toimii hyvänä alustana uudenlaisille tulevaisuuden matkailupalveluille ” Raitanen jatkaa.  Kauniisti maastoon linjatut tiet korostavat teiden merkitystä vapaa-ajan vietossa.  Tiet mahdollistavat pääsyn silmiä hiveleviin maisemiin ja vievät erilaisiin kokemuksiin tai elämyksiin. Vierailija muodostaa usein taajamista ja paikoista mielikuvan tieltä aukeavan maiseman kautta. Loppukilpailuun päässyt kolmikko kertoo tarinaa Suomen historiasta ja nykyhetkestä sekä tuottaa kulkijoilleen monia arvokkaita muistoja tulevaisuuteen.

Vuosisadan tie -kilpailun finaali järjestettiin juhannusviikon ja elokuun 25 päivän välillä, jolloin yleisö pääsi äänestämään vuosisadan tien kolmesta finalistista. Finalisteista tehtiin myös esittelyvideot, jotka löytyvät tämän sivun alalaidasta. Voittaja julkistettiin 31.8.2017 Tieyhdistyksen 100-vuotisjuhlassa Helsingissä.

Maisematie vei voiton

Punkaharjun Harjutie voitti kilpailun selkeällä erolla muihin finalisteihin. Tien vahvuuksiksi voidaan lukea tien vaiheikas historia, tien varrelta löytyvät kiinnostavat matkailukohteet, tieltä avautuvat maisemat ja tietä ympäröivä upea luonto.