Suomen Tieyhdistyksen juhlavuosi on päättymässä ja suuntaamme katseemme seuraavalle vuosisadalle

Kiitos  teille kaikille 100 v –juhlavuodesta! Kiitos hienoista kohtaamisista sekä pienistä ja suurista juhlistuksista.

Suomen Tieyhdistyksen juhlavuosi on päättymässä ja olemme suuntaamassa katseemme seuraavalle vuosisadalle. Juhlavuosi on tuonut tiellemme paljon hienoja kohtaamisia. Tiet elinkeinoelämän tukena –seminaarisarjan myötä tapasimme alan toimijoita ja tien käyttäjiä laajasti matkailun, teollisuuden ja kaupan alalta. Kiitos teille kaikille, olemme saaneet välitettyä eteenpäin viestiä tiestön tärkeydestä elinkeinoelämälle!

Pysyvän jäljen tämä juhlavuosi jätti Punkaharjulle harjutien varteen. Harjutien molemmissa päissä on iso Vuosisadantie –kyltti ja läntiseltä levähdysalueelta löytyy kilpailusta kertova opastaulu. Kiitos myös Maaseuduntulevaisuudelle yhteistyöstä kilpailun järjestämisessä. Saimme hienon kisan aikaiseksi ja monta upeaa tietä esille. Tiet liikuttavat meitä suomalaisia.

Vuoden aikana yhdistyksen nuorisotyö pääsi hyvin vauhtiin. Nuorisoa lähestyttiin ja he jättivät viestinsä meille alalla toimijoille. Viesti alkoi ytimekkäästi- Me emme halua mitä te haluatte! Alan on uudistuttava ja mielikuviin on vaikutettava. Alan houkuttelevuuden parantamiseksi toimijat haastettiin tekemään koulukäynti ja yhdistys tarjoaa tähän materiaalin. Haastekisa on edelleen käynnissä! Nuoriso myös innovoi ja viitoitti TIE 2.0- kilpailussa tulevaisuuden tietä. Meillä on hienoja nuoria alalla!

Juhlavuoden myötä yhdistys penkoi myös historiaansa ja Pekka Rytilä laittoi kaiken pyörimään samannimisessä juhlajulkaisussa. Vuoden aikana löysimme myös yhteyden yhden perustajajäsenemme ja Suomen itsenäisyyttä allekirjoittamassa olleen senaattori Jalmar Castrénin sukuun  Yrjö Castrénin kautta. On ollut hienoa ymmärtää, miten yhdistyksemme satavuotias historia on kietoutunut tiukasti Suomen saman mittaiseen historiaan. Tiet ovat olleet merkityksellisiä itsenäisyytemme alussa ja ne ovat sitä vielä nytkin.

Vuoden vaihtuessa ja yhdistyksen historiassa vuosisadan vaihtuessa on varmaankin paikallaan esittää toive. Olkoon seuraavan vuosisadan tie turvallinen, älykäs ja kierrätetty. Palvelkoon se ihmisiä ja elinkeinoelämää hyvin ja olkoot sen tekijät osaavia ja työstään ylpeitä ammattilaisia. Ja tulevan vuosisadan ihan alussa toivon, että alamme on kaikkien nuorten mielestä kiinnostava, houkutteleva ja haluttu!

Rauhallista joulua teille kaikille,

Nina Raitanen ja Suomen Tieyhdistys