Suomen Tieyhdistys luovutti ansiomerkkejä vuosikokouksessaan 5.6.2017

Tiedote 6.6.2017

Suomen Tieyhdistys luovutti ansiomerkkejä vuosikokouksessaan maanantaina 5.6.2017.

Suomen Tieyhdistys Ry:n 100-vuotisjuhlavuoden vuosikokous pidettiin Helsingissä, Hotelli Presidentissä maanantaina 5.6.2017.

Tilaisuudessa palkittiin ansiomerkein henkilöitä, jotka ovat tehneet ansiokasta työtä Suomen tieolojen hyväksi.

Kultaisen ansiomerkin (edellyttää erityisiä henkilökohtaisia ansioita, joilla on edesauttanut tieliikenteen asemaa Suomessa tai kansainvälisesti) saivat: Karjalainen Jukka (Liikennevirasto), Petäjäniemi Pekka (Liikennevirasto) ja Pipatti Tarmo (Rakennusteollisuus Ry).

Hopeisen ansiomerkin kultalehvin (edellyttää merkittäviä ja pitkäaikaisia ansioita tieliikennealalla) saivat: Greiss Ilppo (Tapio Oy), Joutsensaari Jarmo (Liikennevirasto), Kaikkonen Raimo (Pohjois-Savon ELY-keskus), Karonen Tapani (eläk. Infra Ry), Keto Kirsti (Uudenmaan ELY-keskus), Kotro Kari (Sito Oy), Mäkikyrö Timo (Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus), Parikka Kari (Lapin ELY-keskus) ja Saari Maarit (Uudenmaan ELY-keskus)

Hopeisen ansiomerkin (edellyttää merkittäviä ansioita tieliikennealalla) saivat: Annala Jukka (Kaakkois-Suomen ELY-keskus), Hautala Jan (Laatukilpi Oy), Laitinen Mervi (Tieisännöitsijä), Norrkniivilä Martti (Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus), Oinonen Seppo (Liikennevirasto), Repo Timo (Kaakkois-Suomen ELY-keskus), Ruotsalainen Jouko (Tieisännöitsijä), Sivenius Jouni (TAMK), Tuuliainen Matti (SITO) ja Vekki Esko (Laukaan kunta).

Kuva 1: Eturivissä ansiomerkin saajat Seppo Oinonen, Kirsti Keto, Maarit Saari, Mervi Laitinen, Ilppo Greiss, Jarmo Joutsensaari, Jouko Ruotsalainen, Esko Vekki ja Jouni Sivenius. Toisella rivillä ansiomerkin saajat Pekka Petäjäniemi, Timo Mäkikyrö, Tarmo Pipatti, Jukka Karjalainen ja Raimo Kaikkonen.  Takarivissä ansiomerkin saajat Martti Norrkniivilä ja Tapani Karonen.  (Kuvaaja Mikko Airikkala)

Harvoin jaettava Vuoden tiemies -tunnustus tullaan julkistamaan 31.8.2017 Suomen tieyhdistyksen 100-vuotisjuhlassa. Viimeksi tunnustus on jaettu kymmenen vuotta sitten.

Vuosikokouksessa hyväksyttiin tilinpäätös ja myönnettiin vastuuvapaus tilivelvollisille.  Puheenjohtajaksi seuraavalle kaudelle valittiin yksimielisesti maatalous- ja metsätieteiden tohtori Juha Marttila (MTK).

Tilaisuudessa kuultiin johtaja, professori Jorma Mäntysen (WSP Group) juhlaesitelmä ”Liikenteen infrastruktuuri –Suomen menestyksen pohjakerros”. Professori Mäntynen muistutti infrastruktuurin merkityksestä suomalaisen yhteiskunnan kehityksessä ja saavutettavuuden tärkeydestä Suomen kilpailukyvylle. Mäntynen loi esityksellä kuvan eri teollisuusalojen kannalta merkittävistä liikenneyhteyksistä ja tiivisti kahdeksaan kohtaan "perusteita liikenteen infratruktuurille 2030".

Kuva 2:  Perusteita liikenteen infrastruktuurille vuodelle 2030 (Ote Jorma Mäntysen esitelmästä)

Suomen Tieyhdistys Ry

Toimitusjohtaja Nina Raitanen