Tieisännöitsijäkoulutus 2017

Yksityisteille tarvitan lisää tieisännöistijöitä!

Suomi on maailman ainoa maa, jossa yksityisteiden tiekunnille on tarjolla ulkopuolista isännöintipalvelua, jos tieosakkaiden keskuudessa ei ole innokkuutta hoitaa itse tien hallintoa ja tienpidon teettämistä. Tieyhdistys kouluttaa tänä vuonna noin 20 uutta tieisännöitsijää yksityisteille. Erityisesti toivotaan hakijoita alueilta, joissa ei nyt ole toimivaa tieisännöitsijää.

Koulutus tapahtuu liikenneviranomaisen tukemana. Hakeutuminen koulutukseen tapahtuu 15.5 mennessä Tieyhdistyksen kotisivujen kautta.

- Tieisännöitsijäksi soveltuu parhaiten henkilö, jolla on entuudestaan yksityistieasioiden perustuntemusta sekä lisäksi aitoa kiinnostusta ja yritteliäisyyttä palvella tiekuntia. Tieisännöitsijä toimii samalla periaatteella kuin esimerkiksi pienessä taloyhtöissä isännöitsijä eli huolehtii tiekunnan hallinnosta, teettää kunnossapidon työt ja tarvittaessa junailee tien parantamishankkeet.

Tieisännöinti on lähtökohtaisesti sivutoimista sopien melkein minkä tahansa muun ammatinharjoittamisen rinnalle. Mutta nykyisin yhä useampi tekee tieisännöintiä jo päätoimisesti. Ideana on antaa vaihtoehto talkootyötyyppiseen yksityistieasioiden hoitoon tapauksissa, joissa vastuunkantajia ei enää tiekunnan omasta joukosta löydy. Tiekunnat tai jopa kokonaisen kylän tiekunnat voivat antaa tieisännöitsijälle korvausta vastaan hoidettavaksi teittensä hallinnolliset tehtävät ja töiden järjestelyt.

Kurssin esite ja hakulomake löytyvät Tieyhdistyksen tältä sivulta.