Tiestön korjauksia jatkettava - myös yksityisteillä iso korjausvelka

- Maantieverkolla on yli miljardin remonttitarpeet. Tämä korjausvelka on hoidettava ajallaan, ettei taakka kasva liian suureksi. Sama velkatilanne on myös yksityisteillä. Pelkästään asuttujen teiden osalta on korjausvelan suuruudeksi arvioitavissa 400…500 miljoonaa euroa, paljasti Tieyhdistyksen Jaakko Rahja Lahdessa pidetyssä Yksityisteiden Talvipäivässä.

Valtion teitä on kunnostettu erityisellä korjausvelan hoito-ohjelmalla. Rahjan mukaan periaatteessa yli puoluerajojen ollaan yhteisessä käsityksessä, että tiestö on yhteiskunnan toimivuuden kannalta aivan elinehto. Maa ei tule toimeen ilman toimivaa tieverkkoa.

- Metrohuuman ja Tallinnan tunnelihypetyksen keskellä ei saa unohtaa tiestön korjausvelan hoitamista ja liikkumisen edellytysten ylläpitämistä. Maanteiden korjausohjelmaa on jatkettava ja mukaan on liitettävä voimakkaasti myös yksityistiet, vaati Jaakko Rahja.

Autolla ajettavia yksityisteitä on yli 350 000 km, noin yhdeksän kertaa maapallon ympärysmitta. Kyse on tiestömme hiussuonisuonistosta, joka on ratkaisevassa asemassa maan asuttuna pitämisessä sekä elinkeinoelämän, kuten biotalouden ja rakennusteollisuuden, elinvoimaisuudessa.

- Käsitykseni on, että noin viiden vuoden kuluttua metsäteollisuudella on isoja ongelmia puun pois saamiseksi yksityisteiden varsilta. Pullonkauloja ovat esimerkiksi sillat, joista remonttia vailla on tuhansia.

Yksi siltakorjaus maksaa jopa miljoonan. Rahjan mukaan on kova vaatimus edellyttää, että tieosakkaat yksin kustantavat tämän, kun koko yhteiskunta yksityisteitä kuitenkin tarvitsee.

- Yksityisteiden rahoitustukeen on nykytasosta saatava selkeä korotus. Tarve on 35…40 miljoonaa vuodessa, nyt tuki on 13 miljoonaa euroa. Naapurimaassa Ruotsissa valtion rahoitustuki on kymmenkertainen.

Liittyvät henkilöt