Yksityisteille tarvitaan korjausvelkaohjelma

Yksityisteille tarvitaan korjausvelan poisto-ohjelma

- On hyvä, että valtion liikenneväylien korjausvelkaa pyritään ponnekkaasti vähentämän. Mutta maamme laajalla yksityisteiden verkolla on havaittavissa lähes yhtä suuri tarve tieremontteihin, sanoo Suomen Tieyhdistyksen Jaakko Rahja.

- Yksityisteiden korjausvelka on satoja miljoonia euroja, ehkä 600-800 miljoonaa. Sitä ei saada alennettua, ellei valtion rahoitustukea yksityisteille saada asialliselle tasolle muutamaksi vuodeksi.

Yhdyskunta- ja elinkeinorakenteemme poikkeaa esimerkiksi Keski-Eurooppalaisista maista. Meillä yksityistiet muodostavat elintärkeän ja aivan välttämättömän osan liikenneinfraa. Yksityisteitä Suomessa on lähes10 kertaa maapallon ympärysmitta.

- Tämä perusinfra eli tiestömme hiussuonisto uhkaa sortua raskaan taakan alla. Erityisen kuorman alla ovat tiestön sillat.

Valtio on mukana yksityisteiden peruskorjauksissa nyt vain 13 miljoonalla eurolla vuodessa. Teitä on liki 360 000 km ja lossejakin 21, joten moneen kohteeseen ei rahoitustukea liikene. Tarve on moninkertainen. Ruotsissa on yhdyskuntarakenne ja yksityisteiden merkitys aika lailla samankaltainen, mutta siellä valtio panostaa yksityisteihin yli 120 miljoonaa.

Rahja katsoo, että seuraavan vuoden budjettiin tulisi yksityisteiden rahoitusta nostaa selkeästi. Yksityisteiden valtion tulisi panostaa 30 miljoonaa vuodessa ensi vuonna ja seuraavina kolmena vuotena. Kun yksityiset tieosakkaat panostavat saman määrän, saadaan teiden ja erityisesti siltojen korjausvelkaa purettua arviolta kolmanneksen.

Tieyhdistyksen Jaakko Rahja puhui Laukaassa, jossa alkoi yksityisteiden tieisännöitsijöiden koulutus. Suomi on ainoa maa, jossa toimii ammattikunta, joka tarjoaa isännöintipalveluja yksityisteiden tiekunnille. Tieisännöitsijöitä on ollut vuodesta 2003 ja heitä nykyisin toimi vajaat 200 eri puolilla maata.

Liittyvät henkilöt