Yksityistieremontin aika on nyt - Valtiolta korotettua rahoitustukea

”Yksityisteiden vastuunkantajien on syytä havahtua, sillä nyt teiden korjauksiin on tarjolla hiukan viime vuotta enemmän tukea valtiolta”, kertoi Suomen Tieyhdistyksen Jaakko Rahja Salossa 7.2. pidetyssä Yksityistiepäivässä. Alueelliset yksityistiepäivät -kiertue jatkuu 8.2.2017 Nurmijärvellä.

Parhaimmillaan yksityisteiden valtioavustuksia sai reilun 30 miljoonan euron edestä. Menneistä ajoista avustukset ovat tulleet huomattavan paljon alas. Viime vuodesta kuluvaan vuoteen tuki on kuitenkin noussut ja on nyt 13 miljoonaa euroa. Hallitus on luvannut, että samalla rahoitustasolla oltaisiin myös ensi ja seuraava vuosi.

Valtionavun hakeminen ja käsittely on koko maan kannalta keskitetty Pirkanmaan ELY-keskukseen.

”Rahaa ei riitä kaikkeen, joten ELY-keskukset laittavat hakemukset tärkeysjärjestykseen harkintansa mukaisesti. Etusijalle nousevat siltakorjaukset teillä, joissa rapistuva silta saattaa muodostaa erityisesti asutusliikenteelle ja raskaalle liikenteelle puollonkaulan”, kertoi Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Kimmo Kallio. ”Siltojen jälkeen katsotaan, millaisia kantavuuden ja kuivatuksen parantamistöitä on esillä. Ja kyllä liikenneturvallisuuttaparantavat toimet ovat myös listalla korkealla”.

Tieyhdistyksen Rahjan mukaan eräs merkittävä muutos tapahtuu näillä näkymien parin vuoden päästä: ”Vuoden 2019 alussa lakkaavat ELY-keskukset. Ilmeistä on, että valtion rahoitustuki yksityisteille haetaan sen jälkeen siitä maakunnasta, jossa tie sijaitsee. Vielä on epävarmaa, onko tukea saatavilla ja kuinka paljon vuoden 2019 jälkeen. Tie- tai siltaremontin toteutus vie muutamia vuosia aloituspäätöksestä. Siksi suosittelen, että liikkeelle kannatta kannattaa lähteä pikaisesti”.

Lisätietoja:   Jaakko Rahja, 0400 423871