PL 55 (Sentnerikuja 2), 00441 Helsinki
toimisto(at)tieyhdistys.fi
etunimi.sukunimi(at)tieyhdistys.fi

TIEYHDISTYKSEN YKSITYISTIEPALVELUT

Tieyhdistys toimii yksityisteiden ja niiden tiekuntien valtakunnallisena edunvalvojana ja opastajana. Yhdistyksen jäsentiekunnat saavat lisäksi monipuolisia jäsenpalveluja. Puhelinneuvonta jäsenille on palveluista ehkä kysytyin ja kiitetyin.

Tieyhdistyksen toimistosta käsin neuvontapalvelua annetaan jäsenillemme ja Kuntaliiton kanssa sovitusti myös kunnille. Kaikki tiekunnat voivat kuitenkin hyödyntää mm. koulutus- ja julkaisupalvelujamme.

Ei-jäsenet voivat kysyä neuvoa esim. kunnasta tai lähimmältä tieisännöitsijältä, joiden yhteystiedot löytyvät yläpalkista Yksityistiet -valikon alta ja tästä linkistä: Tieisännöitsijöiden yhteystiedot. Tieisännöitsijät ovat yksityisyrittäjiä, joten ainakin laajemmat selvitykset ja muut toimeksiannot ovat maksullisia.

Asiantuntijaneuvontaa antaa kaikille tiedonhaluisille maailman ainoa yksityisteiden neuvontapuhelin:

YKSITYISTIEASIOIDEN NEUVONTAPUHELIN 0200 345 20

Numerosta voi jokainen saada vastauksia yksityistieasioihin liittyviin kysymyksiin. Asiantuntija vastaan arkisin klo 9-18 välisenä aikana. Puhelun hinta on 0,92 euroa/min + pvm.

Kuten edellä mainittu, Tieyhdistyksen jäsenet voivat ottaa yhteyttä suoraan Tieyhdistykseen.

JÄSENPALVELUMME

Jos tiekuntanne ei vielä ole Tieyhdistyksen jäsen, kannattaa liittyä heti! Jäsentiekunnat saavat helposti jäsenmaksunsa verran etuja alkaen If Vahinkovakuutusyhtiön tiekuntavakuutuksien jäsenalennuksista ja muista yhdistyksen jäseneduista.

Jäsenyyshakemuksen jättäminen käy vaivatta täyttämällä Yksityistiekunnan liittymislomake täällä.

ESITE TIEOSAKKAALLE

Tiekunta tutuksi ja toimivaksi -esite on tarkoitettu jokaiselle yksityistien varrella asuvalla. Esitteestä saa perustietoa siitä, kuinka tiekunta toimii ja mihin yksityistielaki velvoittaa.

Esitteen ovat tehneet yhteistyössä Maanmittauslaitos, Liikennevirasto ja Suomen Tieyhdistys. Esitteen saatekirje on pdf-muodossa: Tiekunta tutuksi ja toimivaksi -saate

Koko esitteen voi ladata allaolevista linkeistä pdf-muodossa neljällä eri kielellä:

TIEKUNTA TUTUKSI JA TOIMIVAKSI (suomi)

VÄGLAGET bekant och fungerande (ruotsi)

PRIVATE ROAD COOPERATIVES (englanti)

TIEKUNTA TUTUKSI JA TOIMIVAKSI ДОРОЖНОЕ ТОВАРИЩЕСТВО и принципы его работы (suomi-venäjä)

Venäjäksi yksityistietietoa on aikaisemmin löytynyt Helsingin Yliopiston Ruralia instituutin ylläpitämiltä sivuilta, mutta nyt taustarahoitus on loppunut ja sivuston ylläpito on harmillisesti loppunut. Tiekunta tutuksi -esitteen tekstiosa on nyt käännätetty venäjäksi.

YLEISTÄ YKSITYISTIEASIAA

Yksityisteitä on kaikkiaan noin 360 000 km. Pysyvän asutuksen käytössä olevia teitä on noin 90 000 km, rakennettuja metsäautoteitä arviolta 120 000 km sekä muita autolla ajokelpoisia metsä- ja mökkiteitä on noin 110 000 km. Näiden lisäksi on vielä huomattava määrä pääasiassa kiinteistökohtaisia kevyempirakenteisia ajouria, pihateitä, yms.

Liikenteellisesti merkittävimpiä ovat valtion apuun oikeutetut tiet (vähintään kolme taloa, vähintään 1 km pitkä tai vilkas läpiajotie), joita on nykyään noin 55 000 km. Niiden varrella asuu puoli miljoonaa ihmistä ja kesämökkejä näiden teiden vaikutusalueella on lähes 190 000 (40 % koko loma-asuntokannasta).

Uutisia

30.11.2016: Alueelliset yksityistiepäivät- kiertue 6.2.2017 - 15.3.2017
Alueelliset Yksityistiepäivät järjestetään joka toinen vuosi. Vuonna 2017 tilaisuus pidetään 15 paikkakunnalla ympäri Suomea.

11.11.2016: Miten liikenteen päästövähennystavoitteet saavutetaan?
Asiaa puitiin eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan sekä Auto- ja Tieforumin yhdessä järjestämässä Liikennesektori ja päästövähennykset -seminaarissa 10.11.2016.

27.10.2016: Suomen Tieyhdistys ry:n lausunto maakuntalaista
Tienpito ei noudata tulevien maakuntien rajoja. Maakuntauudistuksessa pitää pystyä turvaamaan verkon yhtenäisyys, kunto ja ennen kaikkea turvallisuus. Rahoitus pitää pystyä säilyttämään riittävällä tasolla, jotta verkon pääoma-arvo säilyy. Myös tienpidon osaaminen ja kehittäminen on turvattava muutoksessa.

05.10.2016: Vuoden Tieisännöitsijä
Vuoden Tieisännöitsijä 2017 on Ilkka Pietiäinen.

Jäseneksi

Suomen Tieyhdistyksellä on lähes 3 000 henkilö- tai yhteisöjäsentä. Jäsenistö kattaa kaikki tieliikenteen toimialat sekä julkisella että yksityisellä sektorilla.

Laaja jäsenkunta on Suomen Tieyhdistyksen vahvuus, joka lisää yhdistyksen painoarvoa vaikuttamistoiminnassa.

TULE MUKAAN VAIKUTTAMAAN -
LIITY TIEYHDISTYKSEEN!