Yksityistieoppaat

Opas yksityisteiden siltahankkeiden toteuttamiseen

Maa- ja metsätalousministeriön rahoittama Puuinfra-hankkeen toimesta on laadittu opas yksityisteiden siltahankkeiden toteuttamiseen. Oppaassa on kuvattu siltahankkeen eri vaiheet aina sillan kuntotarkastuksesta uuden sillan lopputarkastukseen asti. Opas on tarkoitettu erityisesti tiekuntien asioita hoitavien tahojen, kuten tiekuntien toimielimien sekä tieisännöitsijöiden käyttöön.

Opas on luettavissa pdf-versiona

Yksityistien kunnossapito - Kunnossapitotöiden suunnittelun ja toteuttamisen perusteet

Yksityistien kunnossapito -kirja yksityisteiden tiekunnille, tieisännöitsijöille, kunnille ja muille tienpidon vastuunkantajille. Kirja käsittelee yksityistien kunnossapitoa kattavasti uudenlaisessa, vuosikierron mukaisessa järjestyksessä. Piirrokset ja valokuvat havainnollistavat tekstiä.

Kirjan on kirjoittanut Esko Hämäläinen yhdessä Jaakko Rahjan ja kunnossapidon laajan asiantuntijaryhmän kanssa.

106 sivua. Hinta 38 euroa, jäsenhinta 30 euroa. Tilaa julkaisu

(Jos tilaat yli 25 kappaletta, voit tehdä tilauksen sähköpostitse osoitteeseen toimisto@tieyhdistys.fi. )

Kirjaan liittyvä koulutusaineisto on vapaasti tulostettavissa ja kopioitavissa. Kirja on luettavissa pdf-versiona

Yksityistien parantaminen - Suunnittelun ja toteuttamisen perusteet (uudistettu painos julkaistiin tammikuussa 2024)

Kirja sisältää kaikille tiekunnille ja tieosakkaille tarpeellista perustietoa yksityisteiden parantamisesta - riippumatta siitä, onko parantamishankkeita vireillä vai ei. Kirjan tekninen osa suunnittelu- ja toteuttamisohjeineen on tarkoitettu erityisesti hankkeiden vastuuhenkilöille tiekunnassa, suunnittelijoille, hankkeiden valvojille, urakoitsijoille ja muille toteuttajille.

Opaskirjan on kirjoittanut Esko Hämäläinen ja sen tekemisessä on ollut mukana laaja asiantuntijaryhmä. Uuden painoksen on päivittänyt Teuvo Taura.

Kirjassa on liitteineen 141 sivua sekä runsaasti havainnollistavia valokuvia ja piirroksia. Hinta 53 euroa, jäsenhinta 45 euroa.

(Jos tilaat yli 25 kappaletta, voit tehdä tilauksen sähköpostitse osoitteeseen toimisto@tieyhdistys.fi.)

Tilaa Yksityistien parantaminen -kirja

Yksityisteiden hallinto - Tiekunta ja tieosakas 2019

Yksityistiekuntien toimihenkilöille ja tieosakkaille, kuntien yksityistieasioita hoitaville henkilöille, maanmittauslaitoksen ja metsäkeskuksen toimihenkilöille, metsäyhtiöiden ja metsänhoitoyhdistysten tieasiantuntijoille ja kaikille yksityisteitä käyttäville tarkoitettu opaskirja.

Kirja perustuu uuteen yksityistielakiin ja siten korvaa Tiekunta ja tieosakas -kirjan aiemmat versiot. Oppaassa käydään yksityiskohtaisesti läpi tiekunnan ja sen toimielinten tehtävät ja päätösvalta sekä tieyksiköinnin perusteita, tiemaksuja ja käyttömaksuja koskevat säännökset. Kirjassa on esimerkkejä tienkäytön pelisäännöistä, asiakirjamalleja sekä yksityistielaki kokonaisuudessaan. Lainsäädäntöä on seurattu vuoden 2019 alkuun.

Opaskirjan on kirjoittanut Esko Hämäläinen. Puuhassa tiukasti mukana myös Jaakko Rahja ja taittajana Tuija Eskolin. 204 sivua. Hinta 35 euroa, jäsenhinta 28 euroa. Tilaa julkaisu

"Tieisännöitsijä tasoittaa tiet ja kiistat" - 10 vuotta TIKO-tieisännöitsijäkoulutusta 2003-2013

Muistelustarina siitä, kuinka nykyinen TIKO-tieisännöitsijäkoulutus sai alkunsa, monimutkaisten käänteiden kautta. Kirjasen hinta on 15 €. Tilaa julkaisu