Mediatiedoite:Seuraavan kahden vuoden aikana kaikissa Suomen lukioissa on käyty kertomassa väylä- ja liikennealasta

TIEDOTE

JULKAISUVAPAA

Toimitusjohtaja Nina Raitanen Suomen Tieyhdistyksestä ja projektipäällikkö Antti Knuutila LIKE-foorumista (Liikenne- ja infra-alan osaamisen kehittämisforum) asettivat alan toimijoille kovan haasteen Väylät Liikenne- päivien –iltatilaisuudessa 5.9. 2018 Tampereella.

Tavoitteena on, että #LUKIOHAASTE- kampanjan aikana alan ammattilaiset käyvät kertomassa omasta työstään ja infra-alan monipuolisista mahdollisuuksista Suomen kaikissa lukioissa vuoden 2020 Väylät & Liikenne –päiviin mennessä. Eniten käyntejä tekevät tahot tullaan palkitsemaan.

• Meitä on täällä Väylät & Liikenne- tapahtumassa paikalla noin tuhat alan ammattilaista. Jos jokainen meistä ottaa haasteen vastaan ja käy yhdessä lukiossa kertomassa infra-alasta, on tavoite saavutettu. Lukioita on Suomessa kuitenkin alle 400, toteaa Antti Knuutila LIKE-foorumista

Tyhjin käsin vierailulle ei tarvitse lähteä vaan Suomen Tieyhdistys ja LIKE- foorumi avustavat lukioiden yhteystietojen saamisessa sekä tarjoavat kävijöille mukaan diasetin ja muuta oheismateriaalia.  Kampanjan etenemistä voi seurata osoitteessa www.lukiohaaste.fi

• Meistä jokaisen pitää kantaa vastuuta ja kertoa nuorille siitä mitä on olla infra-alan ammattilainen. Me emme voi ulkoistaa tätä työtä pelkästään alan yrityksille ja yhteisöille. Jos haluamme tavoittaa nuoria, tarvitaan kaikkien panosta.

Meillä on ala, jolla on paljon erilaisia urapolkuja ja vaihtoehtoja. Meidän tulisi tuoda alan monipuolisuus esille. Nuoret arvostavat myös sitä, että olemme konkreettinen ala ja meidän työllämme on merkitystä, Raitanen toteaa.

Lukiohaaste on jatkoa Tieyhdistyksen vuosi sitten aloittamalle kampanjalle. Tämän kampanjan aikana vierailtiin noin kolmessakymmenessä lukiossa. Eniten lukiovierailuita teki yrityksistä Civilpoint oy ja yksittäisinä henkilöinä käyntejä tekivät eniten  Civilpointin toimitusjohtaja Tuomas Hörkkö, Uudenmaan ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Tuovi Päiviö ja professori Leena Korkiala-Tanttu Aalto yliopistosta. Tähän mennessä ahkerimmat lukiovierailijat palkittiin Väylät & Liikenne- tapahtuman iltatilaisuudessa uuden #LUKIOHAASTE – kampanjan julistamisen yhteydessä.

• Lukioissa käyminen oli palkitsevaa ja OPO:lta saatu palaute kannusti meitä jatkamaan tätä kampanjaa ja tekemään sen vieläkin isommin, toteaa muutamassa lukiossa itsekin vieraillut Raitanen

Lisätietoja :

toimitusjohtaja Nina Raitanen, Suomen Tieyhdistys p. 040 7442 996