Mediatiedoite: Väylät & Liikenne 2018 parhaat esitelmät palkittu

Mediatiedote 5.9.2018 Julkaisuvapaa

Monitulkintaiset arvot ja liikennepolitiikan etiikan kysymykset haastavat liikennesektorin suunnittelijoita ja päätöksentekijöitä

Väylät & Liikenne -tapahtuman (5.-6.9.2018 Tampere-talossa) parhaat esitelmät on palkittu.  Palkinnot jakoi johtaja Jarkko Niittymäki Ramboll Finland Oy:stä ja päivien järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, toimitusjohtaja Nina Raitanen Suomen Tieyhdistyksestä.

Parhaana esitelmänä palkittiin ”Liikennepolitiikan etiikka” kirjoittajanaan professori Tapio Luttinen Aalto-yliopistosta.

• Liikennepolitiikan taustalla olevien arvojen monitulkintaisuuden ja eettisten teorioiden perusteiden tuntemus voi vahvistaa liikennepoliittista valmistelua ja päätöksentekoa auttamalla syvemmin ymmärtämään ja analysoimaan liikennepolitiikan ongelmia ja niihin liittyvää mielipiteiden kirjoa, Luttinen kiteyttää tiivistelmässään.

Esitelmä lisää liikennesektorin asiantuntijoiden, suunnittelijoiden ja päättäjien ymmärrystä liikennesektorilla käytävästä keskustelusta, viestinnästä ja päätöksenteosta sekä antaa arvokkaita eväitä rakentavaan kehittämiseen. Järjestelytoimikunta oli vaikuttunut esitelmän avaamasta tarkkanäköisestä pohdinnasta.

• Esitelmän sisältö liittyy kiinteästi liikenteestä, liikenteen ja maankäytön yhteensovittamisesta ja suunnittelusta käytävään ajankohtaiseen keskusteluun, Nina Raitanen kiittelee.

Alle 30-vuotiaiden sarjassa parhaana esitelmänä palkittiin ”Ääniympäristön vaikutus matkustuskokemukseen”, Pyry Survo, WSP.

• Kaikilla tiloilla on oma ääniympäristönsä, joka on suunniteltu tai suunnittelematon. Suunnittelemattomissa ääniympäristöissä äänten välittämät viestit voivat olla epämiellyttäviä matkustuskokemusta häiritseviä ääniä, äänet voivat myös välittää vääränlaista viestiä tai peittää oleellisia viestejä, Survo kirjoittaa.

• Esitelmä on raikas ja mielenkiintoinen katsaus äänimaailman huomioimiseen suunnittelussa sekä hyvä esimerkki liikennealan monipuolisuudesta, toteaa Jarkko Niittymäki, Ramboll Finland Oy:stä.

• Väylät & Liikenne -päivät ovat loistava foorumi tuoda esiin alaa koskettavia uusia tai ennestään vähemmälle huomiolle jääneitä näkökulmia, kertoo järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Nina Raitanen Suomen Tieyhdistyksestä.

Järjestelytoimikunta haluaa tuoda tänä vuonna erityisesti nuorten tekemää työtä näkyväksi.

Kunniamaininnalla palkittiin ”Tietomallintamisen vaikutukset infrahankkeiden kustannussuunnitteluun”, kirjoittajana Laura Saarlo, VR Track.  Esitelmä kertoo, miten kustannussuunnittelua voidaan kehittää hyödyntämällä tietomallintamista. Tietomallintamisen mahdollisuudet voivat parhaassa tapauksessa mahdollistaa esimerkiksi alhaisempia urakkahintoja ja parempaa riskin hallintaa.

• Liikennepolitiikan etiikka ke 5.9 Pienessä salissa klo 13:30
  • Ääniympäristön vaikutus matkustuskokemukseen ke 5.9 salissa Maestro klo 11:00
  • Tietomallintamisen vaikutukset infrahankkeiden kustannussuunnitteluun ke 5.9 salissa Duetto 2. klo 14:00

Lisätietoja: Liisa-Maija Thompson, Suomen Tieyhdistys p. 040 567 4999.

Väylät & Liikenne Järjestelytoimikunta 2018 | Ari Kähkönen, Infra ry | Ari Vandell, Tampereen kaupunki | Harri Peltola, VTT | Harri Yli-Villamo, VT Track Oy | Iida Seppälä, opiskelijajäsen | Johanna Vilkuna, Kuntaliitto | Jorma Mäntynen, WSP Finland Oy | Juha Sammallahti, Pirkanmaan ELY-keskus | Kaisa Kuukasjärvi, Liikenne- ja viestintäministeriö | Leena Korkiala-Tanttu, Aalto-yliopisto | Liisa-Maija Thompson, (siht.) Suomen Tieyhdistys ry | Mikko Inkala, Pöyry Finland Oy | Mikko Leppänen, Ramboll Finland Oy | Nina Raitanen, (pj.) Suomen Tieyhdistys ry | Sami Kiiskinen, Finavia Oy | Timo Tirkkonen, Liikennevirasto | Ville Lehmuskoski, HKL

Kirjalliset tiivistelmät: https://tapahtumat.tieyhdistys.fi/vaylat-liikenne/vaylat-liikenne/esitelmajulkaisu-2018/

Liittyvät henkilöt