Pankit uhkaavat jälleen lakkauttaa tiekuntien tilejä

Yksityisteiden tiekunnat ovat taas harmissaan pankkien toiminnasta. Suomessa on n. 55 000 yksityistien tiekunta, jotka pitävät yllä Suomen mittavaa yksityistieverkkoa. Viime vuonna pankit lähestyivät tiekuntia kirjeellä, jossa vaadittiin y-tunnuksen hankkimista tiekunnille, muutoin tilit lakkautetaan. Suomen Tieyhdistyksen ja Finanssivalvonnan neuvonpidon jälkeen Finanssivalvonta lähetti pankeille kirjeen, jossa kerrottiin, että tiekunnilta ei tarvitse edellyttää vahvaa tunnistamista. Pankit luopuivat Y-tunnusvaatimuksesta ja tiekunnat saivat pitää tilinsä.

Nyt taas pankit lähettävät kirjeitä tiekunnille. Kirjeessä kerrotaan, että tiekunnan tili lakkautetaan ja uusi tili on avattava henkilön nimissä yritystilinä. Aikaa asian hoitamiseen annetaan vain 1 kuukausi. Vesilahden kunnan alueella kolmen yksityistien asioita hoitava Timo Ojanen on harmissaan. Hän on saanut kirjeen nyt kahden tiekunnan osalta, mutta odotettavissa on, että kolmannenkin tiekunnan tili lakkautetaan.

”Kirjeessä ei kerrottu syytä tilin lakkauttamiseen. Kun sitten soitin pankkiin, niin siellä vedottiin rahanpesulakiin. En ymmärrä miten asiaan vaikuttaa se, kenen nimissä tili on”, ihmettelee talkootyönä tiekunnan asioita hoitava Timo Ojanen.

Aiheellinen pelko on myös, että tilinumero vaihtuu ja palvelumaksut nousevat. ”Tuntuu aivan käsittämättömältä, että tiekuntien rahat ovat jatkossa minun tililläni”  Ojanen jatkaa.

Timo Ojanen kummaksuu myös lyhyttä aikaa hoitaa asia kuntoon. ”Yleensä tilinpitoon liittyvät asiat on käsitelty tiekunnan kokouksessa, mutta näin nopealla aikataululla ei siihen ole mahdollisuutta ja kun vielä koronakin rajoitta kokouksien pitämistä” Ojanen toteaa.

Tiekunta on yhteisetuus ja sen perustamisesta on säädetty yksityistielaissa. Perustetuille tiekunnille on annettu yksilöintitunnus, käyttöoikeusyksikkötunnus (esim. 000-2007-K9035), joka selviää Maanmittauslaitoksen yksityistierekisteristä. ” Mielestäni käyttöoikeusyksikkötunnus pitää riittää pankeille tiekuntien tunnistetiedoksi. Tiekuntien raha-asioiden hoitajat vaihtuvat jatkuvasti, joten suuri vaara on, että tilinpidon kanssa tulee vielä isoja ongelmia, kun tilit ovat henkilöiden nimissä”, toteaa yksityistieasiantuntija Teuvo Taura Suomen tieyhdistyksestä.

Tieyhdistyksen tietoon on myös tullut, että näissä henkilön nimiin avatuissa tilien tiliotteissa ei näy lainkaan edes tiekunnan nimeä. ”Näin ei missään nimessä voi olla” Taura jatkaa.

"Suomen Tieyhdistys vaatii pankkeja muuttamaan käytäntöjään niin, että myös tiekunnat voivat hoitaa asiansa järkevästi. Tieyhdistyksen tietoon on tullut, että osa pankeista onkin jo hyväksynyt käyttöoikeusyksikkötunnuksen yksilöintitiedoksi ja tiekunta on saanut pitää tilinsä.  " Taura toteaa.

Monen tiekunnan käyttöoikeusyksikkötunnus selviää www.tienhoito.fi –sivuston karttapalvelusta. Jos sieltä tunnusta ei löydy, kannattaa soittaa maanmittauslaitoksen asiakaspalveluun 029 530 1100.

Liittyvät henkilöt