Tie tulevaisuuteen löytyy Tampereen insinööriopiskelijoiden töistä

Tie 2.0 kutsukilpailu haastoi alan oppilaitokset ideoimaan siitä, millainen tie olisi jos se keksittäisin tänään. Kisaan ilmoittautui viisi joukkuetta. Kilpailun aihe ei ollut helppo ja lopullisen kilpailutyön jätti vain kaksi joukkuetta - molemmat Tampereelta.

Tuomaristo päätyi ratkaisuun, että kilpailussa ei jaeta ykköspalkintoa, vaan kakkospalkinto jaetaan ehdotusten Urautuneet insinöörit ja JorMAT kesken. Kumpikin joukkue sai 2000 € jaettavaksi joukkueen jäsenten kesken. Urautuneet Insinöörit koostui Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoista ja JorMAT  Tampereen teknillisen yliopiston opiskelijoista.

”Jätetyssä ehdotuksessa tuli hienolla tavalla esille opitun jalostaminen. Opiskelijoiden esityksissä on runsaasti aihioita jalostamiseen jatkossa, vaikkapa opinnäytetöinä tai laajempina tutkimushankkeina.” kertoo tuomariston puheenjohtaja Jaakko Rahja Suomen Tieyhdistyksestä.

Yleisinä kommentteina kilpailusta ja kilpailuehdotuksista tuomaristo totesi seuraavaa;

• Kilpailu herätti oppilaitoksissa suurta kiinnostusta. Harmi oli, että opiskelijoiden kevätkiireiden keskellä ehdotuksia tuli lopulta vain kaksi.
  • Molemmissa jätetyssä ehdotuksessa tuli hienolla tavalla esille opitun jalostaminen. Kovin paljoa ei kokonaan uusia ideoita ollut, mutta selvästi ehdotuksen tekijät ovat olleet kuulolla ja ajan hermolla. Esityksissä on aihioita jatkojalostamiseen, vaikkapa opinnäytetöinä tai laajempina tutkimushankkeina. Ehdotusten taloudellinen tarkastelu jäi jatkotyöstämisen varaan.

”Tieyhdistys on tällä kilpailulla ansiokkaasti kannustanut opiskelijoita pohtimaan perinteistä tekniikkaa ja ratkaisuja uudella tavalla. Toivottavasti tällaisille kilpailuille ja projektitöille löytyy jatkossakin tilausta vaikkapa osana opintoja”, pohtii Päivi Nuutinen Liikennevirastosta.

Tuomaristoon kuuluivat Mirja Noukka, Päivi Nuutinen ja Ilkka Kotilainen Liikennevirastosta, Mikko Airikkala, Nina Raitanen sihteerinä ja Jaakko Rahja puheenjohtajana Tieyhdistyksestä.

Joukkueiden kilpailuvideot ovat katsottavissa Tieyhdistyksen nettisivuilla.

Palkittavat joukkueet:

JoRMAT: Antti Pelho, Mikko Sauni, Tomi Koppana, Joel Heiska, Roni Juutinen,  (Tampereen teknillinen yliopisto)

Urautuneet insinöörit: Jani Saloniemi, Veetu Helkiö ja Mikko Laitinen (Tampereen Ammattikorkeakoulu)