Osakkaiden oikeusturva koetuksella - Yksityisteiden toimintaympäristö muuttuu

"On hyvä, että yksityisteiden toimintaympäristöä uudistetaan. Huolehdittava kuitenkin on, ettei tieosakkaiden tienpidon kustannukset suotta kasva eikä oikeusturva aiheettomasti heikkene", linjasi Tieyhdistyksen Jaakko Rahja Raisiossa pidetyssä Yksityistiepäivässä.

Liikenneministeriö on juuri saattanut lausunnolle esityksen uudesta yksityistielaista. Uuden lain pitäisi tulla voimaan jo vuoden päästä.

Rahjan mukaan eräs merkittävä muutos esityksessä on, että kuntien tielautakunnat lakkautetaan. Nykyisinhän tiekunnan päätöksistä voi valittaa oman kunnan lautakuntaan, joka kiistan ratkaisee hiukan kuin käräjäoikeus. Tämä on jonkin verran aiheuttanut kiistanalaisia tuomioita, koska jokaisessa kunnassa on oma luottamushenkilöihin pohjautuva lautakuntansa.

Lakiesityksessä lähdetään siitä, että jatkossa tiekunnan päätöksistä valitettaisiin maaoikeuteen. Tunnettua on, että tämä maksaa, sillä maaoikeuteen ei ole kannata mennä ilman asianajoapua.

Tielautakunnan toimituskokous maksanee keskimäärin satasia yhden käden verran, mutta maaoikeuden osalta kustannukset ovat ainakin kymmenkertaiset.

"Oikeusturva- ja kustannussyistä ministeriön uusi esitys on mielestäni arveluttava", sanoo Jaakko Rahja.

Lakiesityksessä maakunnille ja kunnille annettaisiin mahdollisuus muodostaa yksityistieasioiden neuvonta- ja sovitteluelin vähentämään oikeustapauksia. Jaakko Rahja ehdottaakin, että tuo toimielin olisi saman tien koko maakunnan tielautakunta.

Yksi maakunnan tielautakunta korvaisi maakunnan kaikkien kuntien nykyiset lautakunnat. Noihin maakuntatason lautakuntiin voitaisiin sitten nimetä vapaasti luottamushenkilöitä tai ammattihenkilöitä, kuten maanmittareita ja tieisännöitsijöitä.

Lisätietoa:    Jaakko Rahja, 0400 423871