Yksityistieavustuksia uhataan jättileikkauksella

Suomen Tieyhdistys esittää vakavan huolensa valtion yksityistieavustuksiin kohdistuvasta leikkauksista. Vuodelle 2024 hallitus esittää 8,5 miljoonan euron rahoitusta, joka leikkaisi yksityisteiden avustuksista 63 prosenttia vuoden 2023 tasoon verrattuna.

Vuoden 2023 budjetissa yksityisteiden perusparannuksiin on osoitettu 13 milj. euroa ja lisäksi 10 milj. euroa huoltovarmuuden ja puun saatavuuden varmistamiseen yksityisteille eli yhteensä 23 milj. euroa.

– Ensi vuonna tilanne tulee olemaan karmea ja moni suunniteltu hanke pysähtyy rahan puutteessa. Huonokuntoisille silloille joudutaan laittamaan tiukkoja painorajoituksia, kertoo Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi.

– Tämän vuoden 23 milj. euron taso on riittävä yksityisteiden korjausvelan pitämiseksi kurissa, kun huomioidaan siihen päälle tuleva tieosakkaiden omarahoitusosuudet, laskee Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi.

Korjausvelan tehokas alentaminen edellyttäisi noin 40 milj. euron vuotuista rahoitusta. Suomen Tieyhdistys vaatii yksityistieavustusten säilyttämistä vähintään Liikenne 12 -suunnitelman mukaisella tasolla, joka on noin 25 miljoonassa eurossa.

Avustusprosenttia korotettiin vuosiksi 2023-2025, mutta leikkaus vie rahat

Valtio avustaa yksityisteiden perusparannuksia 70 %:n osuudella vuosina 2023-2025. Avustus korotettiin määräaikaisesti 50 %:sta 70 %:iin, mutta budjettiin esitetty rahamäärän leikkaus uhkaa tehdä tavoitteen tyhjäksi. Tieosakkaat vastaavat hankkeiden kustannusten loppuosasta.

Tiekuntia on aktivoitu nousseiden avustusprosenttien myötä peruskorjaamaan teitä ja siltojaan. Nyt tämä työ ja suunnitellut hankkeet uhkaavat jäävät kesken. Hankkeita on paljon valmistelussa ja ne jäävät suunnittelun asteelle, jos rahoitusta ei tule odotusten mukaisesti.

– Kyse on myös rakennusalan työllisyydestä. Teiden peruskorjaukset työllistävät lähes yksinomaan paikallisia ammattilaisia, joten vaikutus maakunnissa on suuri, mikäli kymmenien miljoonien hankkeet jäävät tekemättä, muistuttaa yksityistieasiantuntija Teuvo Taura Suomen Tieyhdistyksestä.

Suomessa on yksityisteitä noin 360 000 kilometriä ja niiden kunnosta vastaavat tieosakkaina toimivat maanomistajat, jotka vastaavat myös suurilta osin niiden kustannuksista. Yksityistieverkosto on olennaisen tärkeä osa liikennejärjestelmäämme.