Yksityistiepäivät ja -koulutus

Alueelliset Yksityistiepäivät

Yksityistiepäivät järjestetään joka toinen vuosi. Vuoden 2019 tilaisuudet 16 paikkakunnalla olivat helmi-maaliskuussa. Seuraava kerta on helmi-maaliskuussa 2021.

TIKO-tieisännöitsijäkoulutus

Yksityisteiden tieisännöitsijä on kansainvälisestikin ainutlaatuinen osaaja. Suomi on ainoa maa, jossa heitä toimii. Jo vuonna 2003 valmistuivat ensimmäiset isännöitsijä palvelemaan tiekuntia, kuntia yms.

Koulutusta ei välttämättä järjestetä joka vuosi. Seuraava koulutus on vuoden 2019 syksyllä. Siitä ja siihen hakemisesta löytyy lisätietoa täältä. Tosin hakuaika jo umpeutui 15.5.19. Seuraava mahdollisuus on näillä näkymin jo vuonna 2020.

Yksityistieasioiden Korkeakoulu

Yksityistieasioiden korkeakoulu on tarkoitettu kunnan, valtion, yrityksen tms. yhteisön toimihenkilölle, joka haluaa syventää tai laajentaa omaa yksityistieosaamistaan. Viimeksi korkeakoulu oli 2018, seuraava on suunnitteilla syksylle 2020, haku keväällä.

Termi 'korkeakoulu' ei tarkoita, että osanottajan pitäisi olla etukäteen erinomaisen perehtynyt yksityistieasioihin. Liikkeelle lähdetään kysymyksestä; mikä on yksityistie? Korkeakoulu tarkoittaa, että kurssilla annettava opetus on hyvää, mutta myös käytännönläheistä.

Muu koulutus

Tieyhdistys on järjestänyt myös monia ns. räätälöityjä yksityistiekursseja kunnille, yrityksille jne. Niiden sisältö muokataan kulloiseenkiin tarpeeseen sopivaksi. Tämän lisäksi mm. helmikuussa 2020 on Yksityisteiden Talvipäivä Tampereella ja huhtikuussa 2020 pidetään 3. Yksityisteiden lossipäivä Mikkelin Anttolanhovissa yhdessä Saaristoasiain neuvottelukunnan kanssa. TIKO tieisännöitsijöiden neuvottelupäivä onl okakuussa Tampereella.

Liittyvät henkilöt