Yksityistiepäivät ja -koulutus

Alueelliset Yksityistiepäivät

Yksityistiepäivät järjestetään joka toinen vuosi. Vuoden 2017 helmi-maaliskuussa tilaisuus pidettiin 15 paikkakunnalla.

Seuraavan kerran Alueelliset Yksityistiepäivät on talvella 2019. Lisätietoja tulee syksyllä Yksityistiepäivät sivulle. Paikkakunnat ja päivät ovat; 12.2 Ylihärmä (Kauhava), 13.2 Kankaanpää, 14.2 Tampere, 19.2 Polvijärvi, 20.2 Kuopio, 21.2 Laukaa, 4.3 Imatra, 5.3 Savonlinna, 6.3 Mikkeli, 7.3 Lahti, 12.3 Raisio, 13.3 Salo, 14.3 Nurmijärvi, 19.3 Ylivieska, 20.3 Muhos ja 21.3 Rovaniemi.

TIKO-tieisännöitsijäkoulutus

Yksityisteiden tieisännöitsijä on kansainvälisestikin ainutlaatuinen osaaja. Suomi on ainoa maa, jossa heitä toimii. Jo vuonna 2003 valmistuivat ensimmäiset isännöitsijä palvelemaan tiekuntia, kuntia yms.

Koulutusta ei järjestetä joka vuosi. Vuoden 2018 kurssi on syksyllä, mutta se on täynnä. Seuraava koulutus on vuoden 2019 syksyllä. Siitä ja siihen hakemisesta löytyy lisätietoa tältä sivulta talvella 2019. Tulosta hakulomake, täytä, allekirjoita ja lähetä ja tee tämä toukokuuhun 2019 mennessä.

Yksityistieasioiden Korkeakoulu

Yksityistieasioiden korkeakoulu on tarkoitettu kunnan, valtion, yrityksen tms. yhteisön toimihenkilölle, joka haluaa syventää tai laajentaa omaa yksityistieosaamistaan. Viimeksi korkeakoulu oli syksyllä 2016, seuraava on syksyllä 2018.

Termi 'korkeakoulu' ei tarkoita, että osanottajan pitäisi olla etukäteen erinomaisen perehtynyt yksityistieasioihin. Liikkeelle lähdetään kysymyksestä; mikä on yksityistie? Korkeakoulu tarkoittaa, että kurssilla annettava opetus on hyvää, mutta myös käytännönläheistä.

Syksyn 2018 koulutukseen haku periaatteessa jo päättyi, mutta mukaan tuleminen on vielä mahdollista syyskuuhun saakka, koska 1. kurssijakso on vasta lokakuussa. Kurssin esite on täällä ja hakulomake täällä. Tulosta hakulomake, täytä, allekirjoita ja lähetä.

Muu koulutus

Tieyhdistys on järjestänyt myös monia ns. räätälöityjä yksityistiekursseja kunnille, yrityksille jne. Niiden sisältö muokataan kulloiseenkiin tarpeeseen sopivaksi.

Vuonna 2018 oli tai tulee olemaan mm.;

• tammikuussa pidettiin Tielautakunta-koulutus kuudella paikkakunnalla eri puolilla maata. Osanottajia oli peräti 220. Luentoaineisto löytyy täältä.
  • helmikussa 7.2 oli Yksityisteiden Talvipäivä Lahdessa, kun samaan aikaan pidettiin kansainvälinen tapahtuma Talvitiepäivät-Winter Road Congress
  • maaliskuussa 20-22.3 Yksityisteiden sillat - kuntotarkastuskurssi Kangasalalla (Ilkko)
  • huhtikuussa 18.4 oli Yksityisteiden lossipäivä Mikkelissä, tarkoitettu lossitiekunnille, ko. kuntien edustajille ja muille, joita asia koskee
  • elokuussa 22.8 Yksityistieasioiden neuvontapuhelimen 0200 34520 puhelinneuvojien neuvottelupäivä Tampereella (Varala)
  • marraskuussa 7.11 tieisännöitsijöiden neuvottelupäivä Tampereella (UKK-Instituutti)

Helmi-maaliskuussa 2019 pidetään Alueelliset Yksityistiepäivät 16 paikkakunnalla eri puolilla maata.

Liittyvät henkilöt