Metka-tiekoulutus

9.4.2024 08:30 - 16.5.2024 15:00

METKA-TIEKOULUTUS

Metka-tiehankkeiden suunnittelu- ja toteuttamiskoulutuksen tavoitteena on tarjota käytännönläheistä opetusta metkalla rahoitettavien tiehankkeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Kyse on jatkokoulutuksesta, joten osallistujalta odotetaan, että tienpidon perusasiat ovat jo hallussa ennen koulutukseen saapumista.

Koulutuksen käyneillä on kyky johtaa tiehanke suunnittelusta aina toteutukseen asti

Metka-tiehankkeiden suunnittelu- ja toteuttamiskoulutuksen järjestää Suomen Tieyhdistys. Koulutuksen päärahoittajana toimii Traficom.

Vuonna 2024 tapahtuvaan koulutukseen valitaan koko maan alueelta n. 20 kurssilaista.
Hakijalta edellytetään kokemusta yksityisteiden tienpitoon liittyvistä tehtävistä sekä kiinnostusta ja valmiuksia ryhtyä tarjoamaan tiekunnille metka-rahoituksella toteutettavia tiehankkeita.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ

Yksityisteiden perusparannukset

Kurssin jälkeen tieisännöitsijä osaa laatia yksityistielle perusparannussuunnitelman, hyödyntää metkasta hakkeelle saatavat avustukset, kilpailuttaa hankkeen toteutustyöt, hankkia tarvittavat luvat ja lausunnot sekä tehdä rakentamishankkeisiin liittyvät ilmoitukset ja vastata hankkeen toteutuksesta.

Ohjelma ja ilmoittautuminen

Koulutus koostuu kolmena päivänä pidettävistä webinaariluennoista (3–4 h/päivä), yhdestä lähijaksosta sekä ennakko- ja välitehtävistä. Kurssin webinaariluennot järjestetään 9.4–11.4.2024. Webinaariluennot nauhoitetaan. Lähijakso ja loppukoe pidetään 14–16.5.2024 Tampereella. Lähijaksoon kuuluu myös maasto-osuus. Välitehtävät muodostavat kokonaisuuden, jonka lopputuloksena syntyy perusparannussuunnitelma opiskelijan itse valitsemalle kohteelle.

Kouluttajat
Päävastuu koulutuksesta on Suomen Tieyhdistyksen Teuvo Tauralla. Kouluttajina toimivat myös mm. Jussi Pirkonen Suomen metsäkeskuksesta ja Jari Hemminki Mhy Pohjois-Pirkasta.

Koulutuksen hinta
Kurssimaksu on 300 € (+ alv 24%) kattaen koulutuksen, kurssimateriaalin sekä ruuat ja majoituksen lähijakson aikana. Maksu laskutetaan valintojen jälkeen.

Hakeminen ja lisätiedot
Hae koulutukseen 17.3.2024 mennessä tästä linkistä.

Lisätietoja koulutuksen antaa Teuvo Taura, teuvo.taura@tieyhdistys.fi, p. 0400 720336.