Kaikki tiet vievät Tampereelle helmikuussa

Tiedote 29.11.2021
Vapaa julkaistavaksi

Kaikki tiet vievät Tampereelle helmikuussa
Alan huipputapahtumaksi muodostuneet Tiepäivät pidetään 9.2.-10.2.2022 Tampereen Messukeskuksessa. Vieraille on luvassa perinteisen näyttelyn, seminaarien, työnäytösten ja yksityisteiden talvipäivän lisäksi historian ensimmäinen Koneviesti-ajotaitokilpailu tien- ja kadunhoitokuljettajille.

- Tiepäivät ovat laajentuneet ja sateenvarjon alle mahtuu nyt paljon erilaista ohjelmaa. Uudet kilpailut ja tapahtumat kutkuttavat tietenkin aina mieltä ja toivotaan, että meidän järjestäjien into tarttuu muihinkin. Varsinkin Koneviestin sponsoroima ajotaitokilpailu on ihan huippujuttu, Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen iloitsee.

Tällä kertaa Tiepäivillä voi myös osallistua Diginfra-koulutukseen, missä otetaan haltuun väylän elinkaaren kaikki vaiheet sekä digitalisoinnin hyödyt.

- Koulutukseen halutaan osallistujia niin suunnittelusta, rakentamisesta, kunnossapidosta kuin tilaajankin puolelta. Koulutuksen tarkoituksena on laajentaa omaa näkemystä ja lisätä ymmärrystä oman työvaiheen vaikutuksesta infran elinkaaren muihin vaiheisiin. Aina kun ammattilaiset kohtaavat, syntyy lisäksi hyvää keskustelua ja asioita saadaan vietyä eteenpäin, Raitanen kertoo.

Tiepäivillä nähdään molempina päivinä suositut työnäytökset. Omaisuudenhallinnan erityiskysymyksenä on Suomessa talvi. Ensimmäisenä seminaaripäivänä perehdytään talviseen tienpitoon, jossa puhuttaa mm. liukkaus.

- Yhteiskunnan kannalta todella tärkeä omaisuudenhallinta -teema osoittautui erittäin suosituksi Tiepäivien esitelmähaussa. Omaisuudesta huolta pitämällä voidaan nostaa tuottavuutta ja pidentää infran elinkaarta. Kunnossapito ja talvihoito ja niihin liittyvä tieto näyttelevät suurta roolia omaisuuden hallinnassa, mutta omaisuudenhallinta on myös laajempaa näkemystä ja eri alojen yhteisymmärrystä vaativaa kokonaisuudenhallintaa. Tieomaisuuden kannalta on tärkeää, että sen hallinta on hanskassa ja kehittäminen pitkäjänteistä.

- Toisena päivänä omaisuudenhallinnan teemaan syvennytään monipuolisesti mm. tiedon, case-hankkeiden ja ympäristönäkökulmien kautta. Näyttelyssä nähdään iso valikoima erilaista teiden, katujen ja yleisten alueiden kunnossapitoon liittyvää kalustoa, tuotteita ja palveluita. Todella monipuolinen Tiepäivät -kokonaisuus on tiedossa, tapahtumaa järjestävä Liisa-Maija Thompson Tieyhdistyksestä tiivistää.

Koneviesti-ajotaitokilpailussa ratkeaa paras työkoneiden ratinvääntäjä

Kilpailun idean isä, Toni Korjus, osallistui neljä vuotta sitten silloisen työnantajansa Espoon kaupungin edustajana PIARCin (Maailman tieyhdistys) järjestämään tapahtumaan Puolassa. Kaiken muun ohjelman yhteyteen oli järjestetty ajotaitokilpailu tienhoitokoneiden kuljettajille.

- Muistan heti miettineeni, että miksei meillä Suomessa ole tällaista kilpailua. No, nelisen vuotta siihen meni, mutta ensi vuoden helmikuussa kisataan meilläkin, Korjus myhäilee tyytyväisenä.

- Suomesta löytyy todella korkean luokan tienhoidon ammattilaisia. Jos meiltä koottaisiin maajoukkue kisaamaan, olisimme varmasti kärkisijoilla. Uskon, että järjestettävä ajotaitokilpailu auttaa myös nostamaan alan arvostusta. Kilpailussa ajetaan kahdessa kategoriassa aikaa vastaan virhepisteitä vältellen, Korjus kertoo.

Millaisia ominaisuuksia kuljettajilta vaaditaan korkeimmalle palkintokorokkeelle nousemiseen?

- Luotettavuutta, paineensietokykyä, tarkkuutta ja kykyä ottaa muu liikenne huomioon, Korjus luettelee.

Lisätietoja:

Liisa-Maija Thompson liisa-maija.thompson@tieyhdistys.fi p. 040 567 4999