Kiertotalouden ratkaisuista tulee uusi normaali myös rakentamisessa

Ekologisesti kestävä tieinfra – uusia keinoja ja hyviä käytäntöjä, kiinnostavia materiaaleja ja kiertotaloutta

Tien rakentamisen ja kunnossapitämisen osalta voidaan saada merkittäviä taloudellisia ja ilmastosäästöjä kestävillä ratkaisuilla ja käytännöillä.  Rakentamisen ja päällystämisen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on tarpeen ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseksi.

– Hiilidioksidipäästöjen merkittävä vähentäminen on mahdollista myös asfalttialalla. Se ei tosin onnistu yksin, vaan mukaan tarvitaan koko ketju aina lainsäätäjää myöten. On luotava toimintaympäristö, joka kannustaa päästöjen vähentämiseen, kertoo Ville Hirvilammi Skanska Industrial Solutions Oy:stä.

Tie-, katu- ja aluerakennushankkeiden toteuttaminen vaatii osaamista, jotta ne voidaan toteuttaa siten, että hankkeet ovat ekologisesti kestävällä pohjalla.

– Kiertotalouden ratkaisuista tulee uusi normaali myös rakentamisessa. Lisäksi se tukee tavoitteissa pyrkiä vähähiilisempiin ratkaisuihin. Infran rakentamisessa maamassojen hyötykäytöllä ja kuljetusten koordinoinnilla on merkittävä rooli, kiteyttää Marika Kämppi Sitowise Oy:n kiertotaloudesta vastaava apulaisosastopäällikkö.

Luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen on herätty panostamaan alalla, jolla hyödynnetään perinteisesti paljon luonnonvaroja. Tilaisuudessa kuullaan mm. miten menee Rudus Oy:n perustamalla ekosysteemihotellilla.

­ – Yhteiskunnassa arvostetaan yritysten vapaaehtoisia toimia luonnon monimuotoisuuden hyväksi, sanoo Rudus Oy:n ympäristöpäällikkö Terhi Rauhamäki.

Päivän aikana kurkistetaan myös tulevaisuuteen ja kuullaan Ruotsin Visbyssä alkavasta pilotista, jossa ladataan sähköautoja induktiomenetelmällä tien rakenteesta käsin. Tulevaisuuden tiehen ja sähköautoiluun liittyen kuullaan näkemyksiä siitä mihin suuntaan autoiluun liittyvää sähköntuotantoa voidaan kehittää?

– Maailman energiantuotanto on muuttumassa rajusti. Liikenteen sähköistys ja uusiutuvan energian hyödyntäminen kulkevat käsi kädessä. Tämä tarjoaa valtavasti uusia mahdollisuuksia eri toimijoille, visioi Risto Rantala World Ecological Forumista.

Tieinfran kestävyys & Kiertotalous –päivä 15.5.2019 Jyväskylän Paviljongissa (Kabinetti K308, ravintola Fanerin vieressä). Teeman mukaan luvassa on tietoa, keinoja ja kokemuksia ekologisesti kestävän infrastruktuurin rakentamisesta.  Media on tervetullut seuraamaan esityksiä ja tekemään haastatteluja.

TilaisuusTieinfran kestävyys & kiertotalous -päivä ke 15.5.2019
Aika: ke 15.5.2019
Paikka: Jyväskylän Paviljonki - Messu- ja kongressikeskus, Lutakonaukio 12, 40100 Jyväskylä
2. kerros, seminaaritila Kabinetti K308 (Ravintola Fanerin sisäänkäynnin vieressä)