Tiedote: Perusväylänpidon lisärahoitus tulee tiestölle viime tipassa

-On upeaa, että vuoden tauon jälkeen perusväylänpitoon halutaan jälleen suunnata rahoitusta. Teiden kuntoon saaminen edellyttää pitkäjänteisyyttä rahoitukselta, joten pysyvä tasokorotus kuulostaa hienolta ja tulee teiden kannalta aivan viime tipassa,  iloitsee Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen

Hallitus on sopinut vuoden 2020 budjettiesityksestä.  Perusväylänpidon rahoitukseen ehdotetaan pysyvää 300 miljoonan euron tasokorotusta tie-, raide- ja vesiväylien korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi ja korjausvelan vähentämiseksi. Yhdessä muiden korotusten kanssa perusväylänpidon rahoitukseen tulee lisäystä 362 miljoonaa euroa vuonna 2020.

-Meillä on Suomessa kattava tieverkko, joka kunnossa ollessaan parantaa meidän kaikkien elämää ja tukee yritysten toimintaa. Tiet eivät ole itseisarvo vaan ne ovat käyttäjiä varten. Ansaitsemme kunnossa olevan tieverkon, jatkaa Raitanen

Budjettiehdotuksessa ehdotetaan vaarallisten tasoristeysten poistamiseen  yhteensä 22 miljoonaa euroa vuosille 2020–2021 ja yksityisteiden avustuksiin kohdennetaan 20 miljoonaa euroa vuodelle 2020.

- Yksityistiet ovat tärkeä osa Suomen liikennejärjestelmää ja niillä on paljon myös valtakunnallista merkitystä. On tärkeää, että valtio satsaa niihin ensi vuonna kuluvaa vuotta enemmän, Raitanen toteaa.