Päästövähennystavoitteita ei saavuteta polttoaineiden verotusta kiristämällä

Viimeaikaisessa keskustelussa on esitetty fossiilisien polttoaineiden verotuksen kiristämistä, jotta kotimaan liikenteen aiheuttamat päästöt saadaan puolitettua 2030 mennessä ja kokonaan poistettua vuoteen 2045 mennessä.

20 sentin polttoaineen hinnan nousulla tavoitellaan 5-10% vähennystä ja  34-40 sentin korotuksella 10-20 % vähennystä polttoaineen kulutukseen. Suuressa osassa Suomea liikkumiseen ei ole muita realistisia vaihtoehtoja kuin henkilöauto.

Siellä missä ei ole kohtuullisen hintaista vaihtoehtoa, ei pidä ryhtyä raipalla vähentämään liikkumista, toteaa Simo Takalammi Suomen Tieyhdistyksestä.

Veron korotuksesta johtuva elinkeinoelämän kuljetusten kallistuminen tulee myös todennäköisesti näkymään kuluttajien kukkarolla, Takalammi jatkaa

Pelkona hinnan korotuksiin liittyen on se, että hinnan korotuksella ei onnistutakaan saavuttamaan arvokkaita päästövähennyksiä, vaan päästövähenemän sijaan kulutukseen suunnattuja rahoja ohjataan enenevässä määrin liikkumiseen.

Kansa köyhtyy ja päästöt kasvavat, Takalammi toteaa.

Liikkumisen mahdollisuudella, helppoudella ja edullisuudella on suuri vaikutus ihmisten hyvään elämään. Moni talous on päätynyt henkilöautoon liikkumismuotona johtuen kulkutavan varmuudesta ja joustavuudesta mutta myös siksi, että se on ainut käytettävissä oleva luotettava vaihtoehto kaikkiin arjen matkoihin.

Polttoaineiden hinnankorotusten sijaa päästövähennyksiä tulisi etsiä tosissaan muistakin keinoista. Esimerkiksi teiden kuntoon laittamisella ja hyvällä kunnossapidolla voidaan vaikuttaa merkittävästi tieliikenteen päästöihin, toteaa Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen.

Liittyvät henkilöt