Ruotsi voittaa Suomen selvästi yksityisteihin ja valtion tieinfraan investoimisessa

Ruotsiin verrattuna Suomi investoi tieverkkonsa kunnossapitämiseen eli perustienpitoon, puolet vähemmän.  Suomen elinkeinoelämä ja liikennejärjestelmä tarvitsevat laajan ja kunnossa olevan tieverkon. Pääteiden lisäksi myös alemman tieverkon kunto pitää saada nostettua nykyisestä alhostaan.

Perustienpitoon tarvitaan 300 miljoonan euron pysyvä, vuotuinen lisäys, jolla kunnossa oleva verkko pysyisi kunnossa, huonokuntoinen verkko saataisiin korjattua ja talvikunnossapidon tason korotukset saadaan maksettua. Raha, joka investoidaan tieverkon kuntoon laittamiseen, tulee takaisin elinkeinoelämän toimintaedellytysten paranemisen kautta. Ruotsissa tämä yhteys on todennäköisesti ymmärretty Suomea paremmin, toteaa Raitanen

Yksityisteiden valtiontuki on pysynyt Suomessa samalla tasolla vuodesta 2012 asti. Samaan aikaan Ruotsin tuki yksityisteille on kasvanut ja kokonaisuutena Ruotsi tulee yksityisteitä kolminkertaisesti Suomeen verrattuna. Suomen maa- ja metsätalous sekä biotalous tarvitsevat yksityisteitä. Ruoan ja puun matka alkaa useimmiten yksityistiestöltä.

Suomessa on kaivattu yksityistä rahaa tienpitoon. On unohdettu, että Suomessa pidetään yksityisin varoin jo nyt yllä 360 000 km mittaista yksityistieverkkoa. Tämän verkon kuntoa valtio avustaa vuonna 2019 noin 21 miljoonalla eurolla. Ruotsissa yksityistieverkkoon käytetään samaan aikaan 132 miljoonaa euroa, hämmästelee Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen.

Tieyhdistys on arvioinut, että yksityistieverkon korjausvelka Suomessa olisi jopa miljardi euroa. Yksityisteiden sillat alkavat olla jo käyttöikänsä päässä. Siltainvestoinnit ovat lisäksi kalliita hankkeita.

Elinkeinoelämän kannalta tärkeät yksityisteiden sillat pitäisi saada kuntoon pikaisesti, jotta kuljetusten kokoja ja painoja voitaisiin nostaa. Hallituksen pitäisikin aloittaa 100 miljoonan euron ohjelma, jolla sillat laitettaisiin kuntoon, vaatii Raitanen.

Linkki 15.1. 2019 julkaistavaan  Taloustutkimuksen selvitykseen ”Liikenneinfran kehittäminen ja rahoitus: Suomi vs Ruotsi vertailu 2018-2029”. Suomen Tieyhdistys on ollut mukana rahoittamassa tutkimusta. https://www.taloustutkimus.fi/ajankohtaista/uutisia/liikenneinfra-2019-suomi-ruotsi.html