Talven 2023 TIKO-koulutuksen haku avattu

TIKO –tieisännöitsijä on yksityisteiden tiekunnille vaihtoehto talkootyötyyppiseen tieasioiden hoitamiseen. Tieisännöitsijä on asiantuntija, pää- tai sivutoiminen ammatinharjoittaja. Heitä on tähän mennessä koulutettu yhteensä noin 300. Suomi on ainoa maa, jossa on tällainen osaajakunta.

TIKO-tieisännöitsijöiden koulutuksen järjestää Suomen Tieyhdistys, päärahoittaja on Liikenteen turvallisuusvirasto Traficom.

TIEISÄNNÖITSIJÄVERKKO LAAJENEE

Talven 2023 koulutukseen valitaan koko maan alueelta 20-24 kurssilaista.

Kurssilaisvalinnoissa painotetaan erityisesti alueita, joilla ei ole toimivaa, aiemmin koulutettua tieisännöitsijää. Hakijana voi olla mm. useamman yksityistien asioita jo nyt hoitava toimitsijamies, tiekunnan vastuuhenkilö ja muu tieasioiden hoitoon halukas henkilö. Varsinaisia koulutus- tai ammattivaatimuksia ei ole.

Hakijalta edellytetään yksityistieasioiden perustuntemusta sekä kiinnostusta ja valmiuksia ryhtyä tarjoamaan tieisännöintipalveluja tiekunnille ja muille toimijoille, pää- tai sivutoimisesti. Koulutus ei siis ole tarkoitettu vain oman tiekunnan asioiden hoidossa tarvittavien tietojen hankkimiseen eikä myöskään julkisen sektorin tms. viran- tai toimenhaltijalle omassa työssään tarvittavan tiedon lisäämiseksi. Tätä varten on oma koulutus (Yksityistieasioiden korkeakoulu).

SINUSTAKO TIEISÄNNÖITSIJÄ?

Tieisännöitsijä hoitaa teiden hallinnolliset tehtävät, tilaa ja valvoo työt, seuraa teiden kuntoa, jne. Hän toimii joko hoitokunnan asiantuntija-apuna tai toimitsijamiehenä. Monet tahot voivat käyttää tieisännöitsijän palveluja mm. koulutuksessa ja neuvonnassa.  Kysyntä tieisännöintipalveluille on kasvanut nopeasti ja moni nykyinen tieisännöitsijä ilmoittaakin, ettei kykene ottamaan lisää asiakkaita. Tarvetta tieisännöintipalveluille on koko maassa.

Ohjelma ja hakeminen

Koulutus koostuu webinaari -luennoista sekä kahdesta lähijaksosta sekä ennakko- ja välitehtävistä. Kurssin aloitus 10-13.1. webinaari –luentona, jatkuen 25-27.1. niin ikään webinaari –luentoina. Kurssin lähijaksot ovat 7-9.2. ja 7-9.3.  Kurssilainen osallistuu molemmille lähijaksoille, jotka pidetään Tampereen seudulla. Ennakko ja välitehtävien tekeminen sekä kokeisiin valmistautuminen edellyttää runsaasti itseopiskelua.

Kurssimaksu on 630 € (sis. alv) kattaen koulutuksen, kurssimateriaalin ja ylöspidon kurssijaksojen aikana eli ruuat ja majoituksen kurssipäivinä 1 h:n huoneissa. Maksu laskutetaan valintojen jälkeen. Haku viimeistään 14.11.2022 täyttämällä hakulomake. Valinnoista ilmoitetaan joulukuun alkupuolella. Lisätietoja: simo.takalammi@tieyhdistys.fi, p. 0400 167170 ja teuvo.taura@tieyhdistys.fi, p. 0400 720336.