Talvitiepäivien työnäytöksessä palkittiin ensimmäistä kertaa polkupyörä

Kansainvälisten Talvitiepäivien työnäytös sain tänä vuonna yllättävän käänteen lumien sulettua päivää ennen tapahtuman alkua. Koneet esittäytyivät kuitenkin runsaslukuiselle yleisölle Tampereen Messukeskuksen pihalla.

Työnäytöksen arvosteluraati palkitsi diplomilla isojen koneiden välissä urheasti esiintyneen pyöräilijän. Kyseessä oli West Coast Road Mastersin toimitusjohtaja Juha-Matti Vainio, joka esitteli pyöräilyväylien laadunmittaukseen käytettävää laitetta. Kyseinen laite soveltuu mm. kitkan mittaamiseen ja se on asennettavissa polkupyörään.

Tuomariston puheenjohtaja Toni Korjus Espoon kaupungilta perusteli valintaa seuraavasti:

Kyseessä on erinomainen keino valvoa pyörä- ja jalkakäytävien hoitoa normaalin kevyen liikenteen seassa ja sitä häiritsemättä. Laite parantaa kunnossapitäjän tietoisuutta hoidon laadusta ja edellyttää tältä ”jalkautumista” väylän käyttäjien pariin ja se soveltuu erinomaisesti kaupunkialueille, mutta luonnollisesti myös taajamien ulkopuolelle. Laite palvelee kevyen liikenteen kulkutapaosuuksien kasvattamisen tavoitetta.

Palkintoonsa tyytyväinen Juha-Matti Vainio totesi, että varusteltu polkupyörä on herättänyt messuilla paljon kiinnostusta mm Norjan tiehallinnossa.

Työnäytöksen kunniamaininta myönnettiin Soukkio Oy:lle tienhoitokaluston ympärivuotisen hyödynnettävyyden kehittämisestä. Soukkiolla on oivallettu nykyaikaisen lanan käyttömahdollisuus polanteen tasaamisessa. Lanan säätömahdollisuudet ovat erittäin monipuoliset, ja tehty kehitystyö lisää lanan käyttömahdollisuudet ympärivuotiseksi. Lanassa oli useita tarkkaan harkittuja yksityiskohtia, jotka parantavat sen käytettävyyttä.

Työnäytöslautakunnan muodostivat:

Puheenjohtajana Toni Korjus Espoon kaupunki

LVM: Kimmo Kiiski
Väylävirasto: Heikki Lappalainen
Yliopisto: Petri Lyly
Moottoriliikenteen Keskusjärjestö: Jari Pietilä (Skal Ry)
PTL ja kuntatekniikan yhdistys: Ville Alatyppö
Puolustusvoimat: Tapio Kaakkolammi