Tasoristeyksessä juna ei pysähdy – kolmivuotinen tasoristeyskampanja käynnistyy

Kansainvälisenä tasoristeyspäivänä 6.6. käynnistyy kolmivuotinen tasoristeyskampanja. Tavoitteena on muistuttaa tienkäyttäjiä toimimaan turvallisesti tasoristeyksissä. Kampanjassa ovat mukana Suomen Tieyhdistys, Väylävirasto, Traficom, Liikenneturva, Autokoululiitto, Poliisi, VR, Vantaan kaupunki ja Nuorisotyö raiteilla.

Valtaosa tasoristeyksistä sijaitsee yksityisteillä

Jopa 70 prosenttia tasoristeyksistä on yksityisteillä. Tasoristeykset muodostavat riskin yksityisteiden käyttäjille. Yksityisteiden tasoristeykset ovat usein huonokuntoisia eikä niissä ole varoituslaitteita. Tasoristeyksen ylittäjällä on siis suuri vastuu omasta ja junamatkustajien turvallisuudesta. Onnettomuudet tapahtuvat usein tutussa ympäristössä.

Suomen Tieyhdistys peräänkuuluttaa tarkkuutta lähestyttäessä tasoristeystä. Tarkkuus on paikallaan, vaikka kyseessä olisi tuttu risteys. Tiekunta voi pienentää onnettomuusriskiä huolehtimalla, että näkyvyys tasoristeystä lähestyttäessä on riittävä. On tärkeää, että tienkäyttäjä tiedostaa tasoristeyksen ja näkee lähestyvän junan riittävän ajoissa.

– Perheissä on tärkeä puhua nuorten ja miksei vanhempienkin mopoilijoiden, mönkijä- ja traktorikuskien kanssa siitä, miten ylittää tasoristeys turvallisesti, toteaa johtaja Liisa-Maija Thompson Suomen Tieyhdistyksestä.

Kolmivuotisen kampanjan teemana on pysäyttävän huonot vitsit, joiden ei kuulukaan naurattaa. Tavoitteena on muistuttaa tienkäyttäjiä toimimaan turvallisesti tasoristeyksissä. Suomessa tapahtuu vuosittain keskimäärin parikymmentä tasoristeysonnettomuutta.