Tie- ja liikennealan nuorisolla on viesti: " Me emme halua mitä te halusitte"

”Tie- ja liikennealan monipuolisuus pitää tuoda esille. Viiden vuoden päästä kaikille pitää tulla alaa miettiessä mieleen asioita kuten turvallisuus, ihmisläheisyys ja monipuoliset tehtävät. Nykyisin alalla on ongelmia maineen kanssa. Ala koetaan vanhoillisena, konservatiivisena ja yksinkertaisena”, kiteyttää Suomen Tieyhdistyksen nuorisovastaava ja viestin kokoaja Mikko Airikkala

”Alan toimijoiden pitää tuoda alan merkityksellisyyttä aktiivisesti esille, jotta sen tärkeys yhteiskunnalle nähtäisiin samoin kuin alan suomat uramahdollisuudet ja mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti yhteiskunnan kehitykseen. Lisäksi ala pitäisi tuoda lähelle nuoria”, Airikkala jatkaa.

Nuorison viesti alalla nyt toimiville kuuluu seuraavasti:

Me emme halua mitä te halusitte. Alasta riippumatta palkka ja töiden riittävyys eivät meidän sukupolvelle enää riitä, sen lisäksi työllä pitää olla merkitystä ja vaikuttavuutta. Mielikuvat alasta ja alan kulttuuri muuttuvat vain aktiivisella työllä. Kehityskeinot eivät ole rakettitiedettä, mutta vaativat, että kaikki ymmärtävät näillä asioilla olevan väliä!  Alan tulee olla valmis muuttumaan tulevaisuuden työntekijöiden toiveiden mukaiseksi! Kyse ei ole pelkästään meidän työntekomme mukavuudesta vaan myös siitä, löytyykö alalle osaavia ja motivoituneita työntekijöitä tulevaisuudessa! Osaajapula on todellinen uhka!

Suomen Tieyhdistys kiersi #meidäntie –kiertueen myötä infra-alan ammattikorkeakouluja ja yliopistoja. Kiertueella työstettiin nuorison viestiä tie- ja liikennealalle. Viestin tekoon osallistui noin 150 opiskelijaa.

Nuoriso jättää viestinsä alan toimijoille Suomen Tieyhdistyksen 100-vuotisjuhlissa 31.8.2017 ja haastaa samalla kaikki alan toimijat vierailemaan lukioissa ja ammattikorkeakouluissa kertomassa tie- ja liikennealan mahdollisuuksista. Aktiivisin henkilö ja yritys palkitaan Tieyhdistyksen järjestämillä Väylät & Liikenne –päivillä Tampereella syyskuussa 2018.

”Meillä on onneksi mielenkiintoinen ja paljon mahdollisuuksia tarjoava ala. Meidän täytyy vain saada positiiviset uutiset esille ja niiden nuorten tietoon, jotka vasta suunnittelevat uravalintojaan”, toteaa Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen.

”Suomen Tieyhdistys tekee työtä, jotta saisimme alalle lisää osaajia, mutta alalla työskentelevät ovat parhaita esikuvia nuorille. Meillä on valtava variaatio erilaisia ammatteja ja mahdollisuuksia. Siksi haastammekin kaikki alan toimijat kertomaan meistä omalla äänellään nuorille. Jokainen voi osallistua tälle työmaalle” kannustaa Nina Raitanen.