Tiedote: Kuntien toivotaan joustavan yksityistieavustusten hakuehdoista

Suomen Tieyhdistys vetoaa Suomen kuntiin yksityistieavustusten käsittelyssä.

”Jäseniltämme tulvii yhteydenottoja koskien kunnille jätettävien yksityistieavustushakemusten määräaikoja”, kertoo Simo Takalammi Suomen Tieyhdistyksestä.

Takalammin mukaan ongelmana on tiekuntien kokousten järjestäminen, koska avustusten hakeminen on yleensä hakuehtojen mukaan päätettävä tiekunnan kokouksessa ja useimmissa kunnissa juuri kevät on avustusten hakemisen aikaa. Kun pandemian oloissa normaalien tiekuntien kokouksien järjestäminen on mahdotonta tai ainakin erittäin vaikeaa, on monessa tiekunnassa pelkona, etteivät ne saa jätettyä vuosittaisia avustushakemuksiaan ajoissa.

Suomen Tieyhdistys toivoo, että tässä äärimmäisen poikkeuksellisessa tilanteessa kunnat voisivat joustaa yksityistieavustusten hakuprosessissa. Yksityisteiden merkitys kansantaloudelle ja kuntalaisten arkiliikkumiselle ei vähene pandemian vuoksi.

Osa kunnista ovat toimineet kiitettävän etupainotteisesti ja ovat jo ilmoittaneet tiekunnilla olevan mahdollisuuden hakea yksityistieavustuksia ilman tiekunnan kokouksen päätöstä. Kokoukset ehditään järjestämään syksylläkin ja avustushakemuksia voidaan täydentää kokousten jälkeen.

Kuntaliiton liikenneasiantuntija Johanna Vilkunan mukaan laki mahdollistaa jouston hakemuksen täydentämisessä ja myös esimerkiksi haun määräajan siirtämisen myöhemmäksi.

Liittyvät henkilöt