Traficom on täsmentänyt kantavuusmittausvaatimusta yksityisteiden parantamissuunnitelmissa. Jos tiekunta hakee ELY-keskukselta valtion avustusta yksityistiensä kantavuuden parantamiseen ja parantamista esitetään tehtävän yli 500 metrin matkalla sekä kustannukset ylittävät 20 000 euroa, on kantavuusmittaus tehtävä. Kantavuusmittaus tulee muussakin kuin edellä mainitussa tapauksessa tehdä, mikäli tien kantavuuspuutteita on muuten vaikea arvioida esimerkiksi vaurio- tai toimenpidehistorian ja maastoinventointien pohjalta.

Muutos koskee 1.6.2023 tai sen jälkeen jätettäviä avustushakemuksia. Yksityisteiden valtionavustuksiin liittyvä ohjeistus löytyy kokonaisuudessaan myös Traficomin sivuilta.

Tiekunnan toimielimen on syytä tutustua ohjeeseen ennen hankkeeseen ryhtymistä. Vähänkin vaativimmissa hankkeissa kannattaa palkata ulkopuolinen asiantuntija, joka laatii suunnitelman ja valvoo toteutusta.