Kehittynyttä talvikunnon seurantaa satulasta käsin

Tutun sanonnan mukaan talvi yllättää autoilijat vuosittain, mutta jäästä ja lumesta on harmia myös kevyen liikenteen väylillä. Turussa niiden talvikunnossapitoa tukee säännöllinen laadunvalvonta, jossa hyödynnetään sekä lihasvoimia että modernia teknologiaa.

Turun seudulla tunnistetaan kevyen liikenteen tarpeet hyvin, sillä etenkin pyöräilystä on tullut kaupungissa yhä merkittävämpi kulkumuoto. Yli 90 % turkulaisista asuu vain alle puolen tunnin polkaisun päässä keskustasta, minkä lisäksi pyöräilyyn kannustaa sen ekologisuus, terveellisyys ja ketteryys kaupunkiliikenteessä.

Turun kaupunki tukee asukkaidensa liikkumista erilaisilla pyöräilypalveluilla sekä kevyen liikenteen väyläverkoston aktiivisella kehittämisellä ja ylläpidolla. Katuinsinööri Heidi Jokinen vahvistaa, että Turussa halutaan panostaa suunnitelmallisesti kestävään liikkumiseen ja kevyen liikenteen väyliin.

– Hyväksytyssä pyöräilyn kehittämisohjelmassa on esitetty, että tehostettua talvihoitoa laajennetaan suunnitelmallisesti kattamaan kaupunkiin johtavat pääväylät ja pääpyörätiet, joilla pyöräilijämäärät ovat suurimmat.

Tärkeä talvihoitoon liittyvä tekijä on väylien säännöllinen laadunvalvonta, joka tuottaa reaaliaikaista tietoa pyöräteiden kunnosta ja hoitotarpeista.

– West Coast Road Masters -yritys tekee talvihoidon laadun seurantaa viikoittain kunnossapidon pääurakoinnista vastaavalle Kuntec Oy:lle. Urakka-asiakirjoihin on kirjattu, että urakoitsijan tulee tehdä reiteillä viikoittaiset laadunvalvontakierrokset pyöräilemällä. Sopimukseen kuuluu myös reitin kunnon dokumentointi ja raportointi.

Tätä laadunvalvontaa toteutetaan nyt jo kolmantena talvena, ja kokemukset toimintamallista ovat olleet hyviä.

– Talvihoidon laatua seurataan ja toimenpiteitä korjataan oikeanlaisiksi, jos joissakin asioissa ei ole onnistuttu. Vastaavasti nähdään onnistumiset, kun toimenpiteet on tehty oikea- aikaisesti, sanoo Jokinen.

Turussa on jo useamman vuoden ajan käytetty tärkeimpien jalankulku- ja pyöräilyväylien talvihoidossa harjasuolaus- ja harjahiekoitus- menetelmiä, jotka ovat Jokisen mukaan toimineet hyvin.

– Lumen harjaamisen ansiosta väylälle ei pääse syntymään lumikerrosta. Pyöräilijöiltä tulee runsaasti palautetta teräväreunaisen sepelin käyttämisestä liukkaudentorjunnassa, mutta suolaus ja hiekka ovat materiaaleina saaneet kiitosta.

Laadunvalvonnan ytimessä on innovatiivinen mittausyksikkö

Talvihoidon seurantaa toteuttava West Coast Road Masters on tiestöalan mittaus- ja konsultointiyritys, joka tarjoaa monipuolisia tieväylien rakentamiseen ja kunnossapitoon liittyviä palveluja.

– Teimme Turussa jo aiemmin ajoväylien laadunvalvontaa autolla, mutta sitten meiltä pyydettiin tarjous pyörällä tehtävästä ajosta, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Juha-Matti Vainio.

West Coast Road Mastersin toimitusjohtaja Juha-Matti Vainio polkee itsekin laadunvalvontakierroksia ympäri Turkua.

Laadunvalvonta-ajot tehdään sähköavusteisella ja nastarenkailla varustetulla maastopyörällä, johon on liitetty Teconer Oy:n optinen RCM411-kelianturi. Se kuvaa ja tunnistaa tien mahdolliset lumi- tai jääpeitteet sekä mittaa tienpinnan kitka-arvon ja lämpötilan. Polkupyörän varusteluun kuuluu myös kännykkä, joka tallentaa kerättävää dataa ja ottaa minuutin välein kuvan pyörätiestä. Tiedot tallentuvat suoraan pilveen, jossa ne ovat käytettävissä jatkoanalyysia varten.

Road Masters esitteli tätä polkupyörään liitettyä mittausyksikköä jo vuonna 2020 Tieyhdistyksen Tiepäivillä, jossa innovaatio palkittiin työnäytöksen diplomilla. Ajatus mittausratkaisusta syntyi aikanaan Vainion omassa päässä.

– Meillä oli jo autoissa Teconerin kitkamittareita, joten lähdin miettimään, että kyllähän sama systeemi toimii fillarinkin kanssa. Rakensin sitten pyörään tarvittavat kiinnitykset, sähkönsyötöt ja puhelintelineet. Nyt meillä on yrityksen käytössä kaksi samanlaista mittausyksikköä.

Ajettavia reittejä riittää ympäri Turkua

Laadunvalvonnassa on poljettavaa matkaa kertynyt vuosi vuodelta lisää. Ensimmäisessä ajossa talvella 2021–22 tarkastettavia väyliä oli yhteensä 20 kilometriä, mutta jo vuoden päästä tuplasti enemmän. Tänä talvena tarkastusajoa on 70 km, ja ensi vuonnakin kilometrit tulevat lisääntymään. Nykyinen sopimus laadunvalvonnasta ulottuu talveen 2025–26.

Vainio kertoo, että läpikäytävät pyörätiet kulkevat ympäri Turkua rajoittuen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen väyliin. Ne ulottuvat Hämeen valtatien suunnassa Auralaaksoon ja Helsinkiin päin mentäessä Skanssin kaupunginosan paikkeille. Yksi reitti menee Kakskertaan ja yksi Naantalin pikatien vartta. Eli kyseessä on kaiken kaikkiaan laaja ja kirjava kokoelma väyliä.

– Meillä on laitettu tarkastettavat reitit Autorin sovellukseen, jonka avulla ajamme reittejä vuorotellen. Ajossa menee nykyisellään noin 8–9 tuntia, sillä matkaahan kertyy edestakaisin kuljettaessa yhteensä liki 100 kilometriä. Yleensä teemme kierroksen kahtena päivänä, sillä talven pakkasissa eivät akut kestä pidempään, vaikka mies kyllä kestäisikin, naurahtaa Vainio.

Turun lisäksi West Coast Road Masters tarkastaa pyöräteitä samalla tekniikalla myös Porissa ja Raumalla.

– Rannikkoseuduillahan ajoväylien tyypillisenä ongelmana on, että säät ja kelit vaihtelevat jatkuvasti. Sää voi muuttua nopeastikin pakkasesta vesisateeseen. Tänä vuonna sääoloissa oli erityistä se, että talvikelit alkoivat tavallista aiemmin, joten pyörän satulaankin oli hypättävä jo varhain syystalvella.

Vainion mukaan samantyyppistä valvontaa toteutetaan esimerkiksi Oulussa, jossa sitä hoitavat paikalliset pyöräilyagentit ja Rambollin valvontakonsultti. Lisäksi hän mainitsee Jyväskylän seudun, jossa hoitourakoitsijoiden tehtäviin kuuluu myös tarkastaa väylien kuntoa pyöräillen.

Mittaus- ja tarkastuspalveluja laajalla skaalalla

Juha-Matti Vainiolla riittää jo vuosikymmenien ajalta tuntumaa erilaisten teiden pintoihin ja rakenteisiin. Hän työskenteli vuodesta 1986 alkaen tuolloin tiestön hoidosta vastanneessa TVL:ssä ja toimi 2000-luvulla alan töissä Rovaniemellä, kunnes ryhtyi lopulta itse yrittäjäksi.

Vuonna 2012 perustettu West Coast Road Masters on nykyisin täysin Vainion omissa nimissä ja palvelee asiakkaiden tarpeita ympäri Suomea sekä myös Ruotsissa ja Virossa.

– Meitä on tällä hetkellä töissä kuusi vakinaista työntekijää, minkä lisäksi työllistämme kesäisin alan opiskelijoita. Toimintaan kuuluvat myös erilaiset yhteistyökumppanit. Yksi niistä on Autori, jonka kanssa olemme kehittäneet jo vuosia laadunseurantasovellusta. Sitä voidaan nykyisin käyttää myös kuntapuolella, ja teemmekin ajoväylien laadunvalvontaa esimerkiksi Jyväskylän kaupungille.

Kevyen liikenteen väylien talviseuranta onkin vain osa Road Mastersin laajaa palvelutarjontaa. Yrityksen päätuotteena ovat kesäisin tehtävät kantavuusmittaukset. Niiden avulla selvitetään mahdolliset paikkakohtaiset lisätoimien tarpeet, jotta rakennekerrokset saadaan vastaamaan määriteltyä tavoitekantavuutta.

Alkaneen vuoden projekteihin kuuluu muun muassa Viron tiehallinnon maanlaajuinen, 7500 mittauspisteen urakka.

– Meillä on kolme pudotuspainolaitetta, joiden avulla mittaamme teiden suunnittelua varten kantavuuksia muun muassa metsäautoja yksityisteillä. Asiakkaitamme ovat kunnat, kaupungit, tuulivoimayhtiöt ja erilaiset konsulttifirmat. Isojen tienrakennustöiden laadunvalvonnassa mitataan ennen päällystystä, että tehdyt tiivistykset ja rakenteet täyttävät teille määritellyt kantavuusvaatimukset.

Tieurakoiden valvontaa yritys tekee ELY-keskuksille Keski-Suomessa, Varsinais-Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla.

– Tarkastamme, kuinka urakoitsijat ovat täyttäneet laatulupauksensa. Meillä on autossa Teconerin optinen kitkamittari, jolla mittaamme ja kirjaamme ylös kitka-arvot liukkaaksi havaituilla paikoilla. Mittaamme tarpeen mukaan myös lumien ja polanneurien syvyyksiä sekä tarkastamme esimerkiksi, että linja-autopysäkeillä ja nopeusvalvontakameroiden huoltolevikkeillä on tehty tarvittavat puhdistukset asianmukaisesti.

Kunnonvalvonnassa poraudutaan myös kirjaimellisesti tienpintaa syvemmälle. Teiden kantavan kerroksen kairauksissa päästään maksimissaan 1,70 metriin ja saadaan putkeen näyte jatkotutkimuksia varten.

– Esimerkiksi piakkoin menemme Keski- Suomeen kairaamaan vuoden 2024 suunnittelukohteita. Sen jälkeen poraamme siellä näytteitä päällystekohteista. Asfalttinappulat toimitetaan laboratoriotutkimuksiin, joissa selvitetään niiden kelpoisuus vanhaa asfalttia hyödyntävään remixer-päällystykseen, kertoo Vainio.

Edellisten lisäksi Road Mastersin palveluihin kuuluvat muun muassa siltojen kuntoarvioinnit korjaussuosituksineen, työkohteiden turvallinen liikenteenohjaus sekä erikoiskuljetusten reittiselvitykset.

Vainion mukaan vuoteen 2023 sisältyi huomattavasti tavallista enemmän yksityisteiden mittauksia. Kasvun taustalla oli teiden perusparannuksen avustusprosentin nostaminen 70:een.

– Yksityisteitä on parannettu ja parannetaan hyvin, mutta julkisella puolella päällystetty tieverkko on päässyt rahanpuutteen vuoksi huonoon kuntoon, hän harmittelee.

Käyttökohteita teiden korjausrahoitukselle löytyisi kyllä jatkuvasti enemmän ja nykyteknologian ansiosta myös nopeammin ja tarkemmin.

– Tänä päivänä ajoneuvoista saadaan jatkuvasti irti erilaista dataa. Lisäksi kaikilla on nykyään älypuhelimet, joista lähtee vikkelästi liikkeelle kuvia, jos tieverkolla on ongelmapaikkoja.

TEKSTI: Harde Kovasiipi
KUVAT: Juha-Matti Vainio / West Coast Road Masters