Uudessa metkassa tarkennuksia metsäteiden suunnitteluun ja valvontaan

Uusi metsätalouden kannustejärjestelmä metka astuu voimaan vuoden 2024 alusta alkaen. Lakimuutos korvaa kestävän metsätalouden rahoituslain eli kemeran, jonka määräaikaisuus tulee päätökseensä.

Metka on valtion järjestelmä yksityisten metsänomistajien metsätalouden toimenpiteiden tukemiseksi. Suomen Tieyhdistyksen jäsenille mielenkiintoisin näkökanta rahoituslain muutoksissa on metsätieverkoston ylläpitoon liittyvät seikat. Suomen metsäkeskuksen rahoitus- ja tarkastuspäällikkö Jussi Pirkonen kertoo metsäteiden kunnostukseen ja parannustöihin liittyvien rahoitusehtojen pysyvän pääsääntöisesti samanlaisina, mutta pientä timantin hiomista on odotettavissa.

– Metkan myötä tien kantavuuden todentaminen tulee osaksi suunnittelutyötä. Kantavuus ja sitä kautta tarvittavat murskemäärät todetaan pääsääntöisesti kantavuusmittauksin. Kantavuusmittaukselle pyritään varmistamaan riittävät murskemäärät tavoitekantavuuden turvaamiseksi, sanoo Pirkonen.

Maa- ja metsätalousministeriön metsäneuvos Niina Riissanen mukaan keskeistä on huomioida, että tukea saa yksityistien perusparannukseen, kunhan tuettavan tien liikenteestä tietty osuus on metsätalouden kuljetuksia.

– Tiellä voi olla muutakin liikennettä, kuten asutusta, mutta sen määrä ei saa olla liian suurta. Tien ei kuitenkaan tarvitse olla puhdas metsätie. Metkan myötä on mahdollista toteuttaa myös uusia metsäteitä. Silloin vaatimus metsätalouden kuljetusosuudelle on suurempi kuin perusparannuksissa, sanoo Riissanen.

Perusparannustöihin ulkopuolinen valvoja

Toinen metkan uudistuksista on taitorakenteisiin eli siltoihin ja isoihin rumpurakenteisiin kohdistuvien perusparannustöiden osalta ulkopuolisen ammattitaitoisen valvojan nimeäminen. Myös muulle työosuudelle voidaan metkassa nimetä toteuttajasta riippumaton ulkopuolinen valvoja.

– Nämä lakikirjaukset ulkopuolisten valvojien käytöstä ovat uusia ja niillä pyritään turvaamaan tierakentamiseen laatu, sanoo Pirkonen.

Pirkosen mukaan yhteishankkeissa metka-tuki myönnetään prosenttiosuutena hankkeen kokonaiskustannuksista. Poikkeuksena on yhden tilan perusparannushanke, jossa tuki on kiinteä kilometrikohtainen korvaus. Perusparannushankkeissa tuen osuus on 70 % kustannuksista. Uuden tien tekemisessä tukitaso Etelä-Suomessa on 30 %, Keski-Suomessa 40 % ja Pohjois-Suomessa 50 %.

Rahoituksen hakeminen yhden tilan perusparannushankkeille ei ollut kemerassa mahdollista. Riissanen kertoo, että metkan myötä rahoituksen tukiehtoja yhtenäistetään yksityistieavustusten kanssa samankaltaisiksi. Metsäteihin tulee edellytys, että tiettyjä tietoja täytyy ilmoittaa maanmittauslaitoksen yksityistierekisteriin ja kansalliseen tie- ja katuverkon tietojärjestelmä Digiroadiin.

Metkassa siirrytään käyttämään Metsätehon vuonna 2017 päivittämää metsätieohjeistoa.
Päivityksen yhteydessä lisättiin käytettävien murskeiden määriä ja kasvatettiin kääntöpaikkojen mitoituksia. Tällä pyritään vastaamaan kuljetuskaluston kasvaneisiin vaatimuksiin. Kemera-rahoitetuissa teissä laatuvaatimuksina on ollut Metsätehon metsätieohjeisto vuodelta 2001.

Pirkonen kertoo, että uudessa metkassa on selkeästi enemmän kirjauksia metsäluonnon huomioimisesta ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisestä.

– Suomen metsätieverkostossa on edelleen paljon vaellusesteen muodostavia silta- tai rumpurakenteita. Tulevaisuuden perusparannushankkeissa on huomioitava kalojen vaellusesteiden poistaminen.

Asiakkaille koulutusta lainsäädännöstä

Suomen metsäkeskuksella on keskeinen rooli metka-lain toimeenpanossa, sillä organisaatio vastaa tukien myöntämisestä ja valvonnasta sekä toimijakentän ja maanomistajien neuvonnasta ja kouluttamisesta. Pirkosen mukaan Metsäkeskuksen asiakkaille on tulossa koulutuksia, jotka avaavat muuttunutta lainsäädäntöä ja auttavat lainsäädännön soveltamisessa.

– Metka-uudistuksen yhtenä tarkoituksena on keventää hallinnollista kuormaa ja hyödyntää teknologiaa entistä monipuolisemmin. Laki mahdollistaa esimerkiksi tarkastustoiminnassa automaattisen tietojenkäsittelyn ja satelliittipohjaisen valvonnan lisäämisen.

Metka-laki tulee voimaan vuoden 2024 alussa. Taimikon ja nuoren metsän hoidon hankkeiden tukihaku aukeaa 1.3., minkä jälkeen Metsäkeskukselle voi lähettää toteutusilmoituksia. Muiden työlajien haku tulee aukeamaan tulevan kevään aikana. Suomen metsäkeskus tiedottaa aikatauluista verkkosivuillaan lakiuudistuksen edetessä.

TEKSTI: Nette Kivimäki
KUVA: Suomen metsäkeskus