Maanmittauslaitos on julkaissut uudet yksiköintisuositukset

Maanmittauslaitos on julkaissut uudet yksiköintisuositukset. Suositusten pdf-versio on ladattavissa Maanmittauslaitoksen sivuilta.

Muutokset suosituksissa ovat isompia kuin mitä viimeisimmissä päivityksissä on ollut. Kaikki liikennelajit ovat saaneet uudet painoluvut, ulkoista viljelyliikennettä ei enää lasketa hehtaareiden kautta ja erilaisia korjaustekijöitä on karsittu. Metsäliikenteen käyttömatkan määrittämiseen on tullut mukaan toinen malli keskimääräisen varastopaikan lisäksi. Siinä käyttömatka määritetään kääntöpaikan perusteella.

Siitä huolimatta ei tieosakkaiden välisiin yksikkömääräosuuksiin ole tulossa kovin merkittäviä muutoksia, vaikka uudet suositukset otettaisiin tiekunnassa käyttöön. Jos tiekunnalla on ajan tasalla oleva yksikkölaskelma eli tieosakkaiden tienkäyttö on huomioitu oikein, ei mitään välttämätöntä tarvetta ole päivittää laskelmaa uusien suositusten mukaiseksi. Mutta jos koko yksikkölaskelma on uusimisen tarpeessa, niin silloin kannatta ehdottomasti tehdä uusi laskelma uusia suosituksia noudattaen.

Tieyhdistyksen sivuilla on lomake, jota tiekunnat voivat käyttää pyytäessään tarjousta yksikkölaskelman laatimisesta.