Tiet ja matkailu seminaari 20.3. Rovaniemellä

Tiet & Matkailu –seminaarin järjestäjinä Tieyhdistyksen ohella ovat Lapin kauppakamari ja SF-Caravan

Ohjelma:

• 9.00  Tervetulokahvi
  • 9.30  Suomen kotimaisen ja kansainvälisen matkailun näkymät Jari Ahjoharju, Visit Finland
  • 9.45  Tiet matkailun tukena Sanna Kolomainen, Lapin ELY
  • 10.00 Hyvä tiensuunnittelu tukee paikallisuutta, case Nellimintie Keijo Heikkilä Liikennevirasto
  • 10.15 Matkailuyritys tarvitsee hyvät tie- ja liikenneyhteydet Niina Pietikäinen Harriniva Hotels&Safaris
  • 10.30 Jaloittelutauko
  • 10.45 Automatkailijan toiveita Suomessa Juha Hämäläinen, SF-Caravan
  • 11.00 Vieläkö matkailuteitä tarvitaan? Susanna Suokonautio-Hynninen, Autoliitto
  • 11.15 Matkailualueeksi koko Pohjoiskalotti Rauno Posio, Visit Arctic Europe
  • 11.30 5 teesiä Tiet & Matkailu. Teesien pohjalta paneelikeskustelu puheenjohtaja Nina Raitanen, Tieyhdistys
    • Panelisteina:
      • hallituksen  puheenjohtaja Juha Hämäläinen SF-Caravan,
      • toimitusjohtaja Timo Rautajoki Lapin Kauppakamari,
      • johtaja Jari Ahjoharju Visit Finland ja
      • johtaja Jaakko Ylinampa ELY-keskus
  • 12.15 Yleiskeskustelu
  • 12.30 Kevyt kenttälounas

Ilmoittautuminen osoitteella toimisto@tieyhdistys.fi. Lisätietoja jaakko.rahja@tieyhdistys.fi, 0400-423 871.

Tilaisuus on maksuton.

Lataa tilaisuuden esite tästä!

Tiet ja matkailu 5 teesiä!

1. Matkailutiet tulee tuotteistaa!

Suomen teitä tulisi tuotteistaa ja markkinoida erityisesti ulkomaalaisille matkailijoille. Teiden potentiaalia matkailussa ei ole riittävästi hyödynnetty, sillä tiet mahdollistavat pääsyn luontoon, ne vievät kohteisiin, joita ei voi saavuttaa muilla kulkuvälineillä kuin autoilla. Tiet tukevat paikallisia yrittäjiä.

2.Tiesuunnittelu ympäristöä ja maisemaa korostaen!

Autoilijat luovat usein mielikuvansa eri paikkakunnista ja alueista tieverkolta käsin. Tien linjausten pitäisi tukea nykyistä paremmin alueiden erityispiirteitä ja esitellä niitä matkailijoille. Suunnittelussa tulisi palata muun muassa siihen, että tielinjauksessa ajoittain avautuu näköaloja ympäröivään maisemaan. Onko nykyinen Suomi tieverkolta käsin katsottuna pöpelikköinen takamaa?

3.Teiden kuntotaso 2000 –luvulle!

Teiden talvikunnossapidon laatu ei ole riittävä matkailun kannalta. Kokemattomien turistien turvallisuus on erityisesti vaarassa ja syrjäseutujen matkailupalveluiden saavutettavuus ei ole riittävän hyvin ennakoitavissa.

Tieverkon korjausvelka on yli miljardi euroa. Päätiet on pystytty pitämään kohtuullisessa kunnossa mutta korjausvelka näkyy tieverkolla erityisesti huonokuntoisena alempana tieverkkona.  Huonokuntoinen tieverkko on este maaseudun ja syrjäseutujen matkailuelinkeinolle.  Huonokuntoiset tiet eivät houkuttele matkailijoita ja ne eivät tue paikallista yritystoimintaa.

4.Opasteet ja opastaminen nykyaikaan!

Eritysesti kansainvälisen ja myös kotimaisen automatkailijan kannalta tienvarsiopasteiden informaatio ja opasteiden kunto ovat tärkeitä myönteisen matkakokemuksen aikaan saamiseksi. Opasteiden pinnoitteiden tulee olla kunnossa ja puhtaat myös talvella. Erityisen tärkeää on, että opasteet ovat ajan tasalla sekä aukioloaikojen että palveluiden osalta (leirintäalueet, kahvilat, hiihtokeskukset ja muut kausi- tai vuorokausikohteet…). Digitaalisuus avaa kokonaan uusia mahdollisuuksia mobiilissa opastamisessa.

5.Erityismatkailijat huomioitava!

Riittävän tiheästi olevilla tienvarsipalveluilla taataan esimerkiksi karavaanareiden ja muiden erityismatkailijoiden palvelutarve, jolla tarkoitetaan liikenneasemia ja P- alueita, joissa vesi- ja jätteiden käsittely (roskikset ja kem. WC:t) sekä ruoka- ja kahvipalveluita. Myös yöpyminen – ei leiriytyminen – tulee mahdollistaa levähdysalueilla mm. liikenneturvallisuuden takia (talviaikana usein ainoa mahdollisuus koska leirintäalueet suljettuja). Taajamissa tulisi opastaa karavaanareille P- paikat.

Vuonna 2017 moni organisaatio - Suomen ohella - täyttää kunniakkaat 100 vuotta. Suomen Tieyhdistys ry. järjestää yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa seminaarisarjan teemalla Suomi nousuun – Tiet elinkeinoelämän tukena. Tilaisuuksissa tuodaan esille toimivan tieinfrastruktuurin merkitys Suomelle ja sen elinkeinoelämän hyvinvoinnille. Tilaisuudet ovat maksuttomia, niihin ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Tilaisuuksien paikat ja ajat:

• Tiet & Matkailu, Rovaniemi 20.3
  • Tiet & Teollisuus, Jyväskylä 10.5