Kunnilla on iso rooli yksityistieasioissa

Lataa esite tästä.

Kunnilla on paljon valtaa yksityistieasioissa!

Toisin kuin monet luulevat, laki antaa kunnille vapaat kädet yksityisteiden avustamisessa: avustaa voi rahallisesti tai esimerkiksi talvihoidosta huolehtimalla.Kunnat voivat myös tukea yksityisteiden perusparannuksia, ja osa kunnista tekeekin niin. Tieyhdistys kannustaa kuntia tunnustamaan tieverkon arvon.

• Uusi yksityistielaki ei estä avustamista
  • Avustaa voi monella tavalla www.tieyhdistys.fi/tietietoa

Kyse on kuntalaisten tasavertaisuudesta!

Jotkut kuntalaiset asuvat kunnan hoitamien katujen varrella ja toiset taas itse rahoittamiensa teiden varrella. Yksityisteiden hoidossa avustamalla kunta siis huolehtii asukkaidensa tasavertaisuudesta asuinpaikasta riippumatta.

• Yksityisteiden varrella asuu veronmaksajia
  • Vastinetta kunnallisveroille

Kyse on kunnan elinvoimaisuudesta!

Yksityisteiden varrella sijaitsee 30 000 yritystä ja 40 000 maatilaa. Metsätalous on äärimmäisen tärkeä toimiala kuntien elinvoimaisuudelle, ja myös matkailupalvelut
tukeutuvat yksityisteihin. Lisäksi yhä enenevä etätyönteko ja vapaa-ajan asukkaat tuovat kuntiin eloa ja piristävät niiden taloutta merkittävästi.

• Yritykset tarvitsevat tieverkkoa
  • Yksityisteiden varrella 250 000 omakotitaloa ja 190 000 mökkiä
  • Yksityisteiden loma-asukkaat tuovat kuntiin elinvoimaa

Aineistoja:

Yksityistiet kuvina ja lukuina 2019

Yksityisteiden merkitys yhteiskunnalle (9.10.2019)

Liikenneinfran rahoitus Suomi vs. Ruotsi vertailu 2018-2029 (Taloustutkimus Oy 15.1.2019) Ruotsi panostaa yksityisteihin enemmän kuin Suomi (dia 14).

Liittyvät henkilöt