Simo Takalammi: Tiekunnat ja pandemia

Tiekuntien rauhallista elämää pandemia ei juurikaan kosketa ja monet tiekunnat ovat nähneet sotavuodetkin. Kevään ja kesän hoitotoimet hoidetaan kuten ennenkin ja liikenne kulkee entisellään. Aikainen kevät yhdessä koteihin vetäytymisen kanssa ovat lisänneet kesäasukkaiden liikennöintiä ja moni tekee etätöitäkin maaseudulta käsin.
Tiekunnan hallinnossa ollaan kuitenkin uusien kysymysten edessä, koska kevät on perinteistä aikaa tiekuntien kokouksille ja kokoontumisrajoituksista johtuen niiden järjestäminen ei ole suositeltavaa, vaikka kokoukset eivät kaikille avoimia julkisia tilaisuuksia olekaan. Suomen Tieyhdistys suosittelee tiekuntia lykkäämään normaalit vuosikokouksensa kokoontumisrajoitusten purkamisen jälkeiseen aikaan. Useilla tiekunnilla tämä on riittävä toimintamalli.
Mikäli tiekunnan kassa on tyhjenemässä ja tiemaksut ovat tarpeen jo kevään ja kesän tienhoidon kustantamiseen on asia hoidettava jotenkin. Tässä tapauksessa Tieyhdistys suosittelee yhtenä vaihtoehtona tiemaksujen laskuttamisen ajallaan, vaikka kokouksen vahvistamaa maksuunpanoluetteloa ei olekaan. Laskun saatteeksi on syytä kertoa, että maksuunpanoluettelo tullaan aikanaan vahvistamaan ja mikäli maksut poikkeavat laskutetuista ne oikaistaan aikanaan. Perintään tällä tavoin laskutettuja tiemaksuja ei voi laittaa ennen maksuunpanoluettelon vahvistamista.
Kesä on tien perusparannusten aikaa ja mikäli sellainen hanke on käynnistymässä, on tiekunnan kokouspäätökset saatava aikaan jotenkin. Tieyhdistys esittää esimerkiksi ulkona järjestettävää kokousta tai laajamittaista valtakirjojen keräämistä, jolloin kokous voitaisiin vetää läpi pienellä henkilömäärällä.
Monilla kunnilla on yksityistieavustusten hakuaika keväällä ja moni kunta vaatii tiekunnan kokouksen järjestämistä ennen hakemuksen jättämistä. Tieyhdistys suosittaa kuntia joustamaan hakuehdoista esimerkiksi niin, että liitteenä toimitettavat pöytäkirjat voisi toimittaa syksyllä. Kunnilla on asiassa itsenäinen päätäntävalta ja kentältä tulevien yhteydenottojen mukaan tilanne vaihtelee suuresti kunnittain.

Simo Takalammi, Suomen Tieyhdistys