Yksityisteiden puusillat –ideakilpailu

Suomen metsäkeskus ja Suomen Tieyhdistys ry toteuttaa vuosina 2020-2021 Maa- ja metsätalousministeriön rahoittaman Yksityisteiden Puuinfra –hankkeen.

Hankkeen tavoitteena on lisätä erityisesti puun käyttöä korkean jalostusarvon ja pitkään hiiltä varastoivissa puutuotteissa sekä edistää niiden tutkimusta ja tuotekehitystä. Hankkeen yhtenä tavoitteena on edistää uusien siltaratkaisujen ja toimintamallien syntymistä puunkäytön lisäämiseksi yksityisteiden siltojen rakentamisessa ja kunnostamisessa. Hankkeessa käynnistetään kehittämistoimenpiteitä uusien siltaratkaisujen ja toimintamallien aikaansaamiseksi muun muassa idea- ja suunnittelukilpailujen avulla.

Kenelle:

Kilpailuun voivat osallistua kaikki halukkaat ryhmittymät (oppilaitokset, yritykset tai yhteenliittymät). Kilpailutyö voidaan tehdä myös oppilaitoksen kurssin/opintokokonaisuuden osasuorituksena. Tällöin työn ohjauksesta korvataan oppilaitokselle 1000 €/kurssi. Korvauksen saaminen edellyttää vähintään yhtä palautettua työtä. Kilpailijoiden sivulle pääset tästä: https://www.tieyhdistys.fi/puusillat/kilpailijoille/ salasanan syöttämällä.

Kilpailuaika:

Kilpailumateriaali on julkaistu osoitteessa https://www.tieyhdistys.fi/puusillat/kilpailumateriaali/

Kilpailuun pitää ilmoittautua mukaan viimeistään tammikuun 2021 loppuun mennessä osoitteella simo.takalammi@tieyhdistys.fi . Ilmoittautumisen yhteydessä mainitaan osallistuva taho, yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot. Jos osallistuja on oppilaitos, jossa työ suoritetaan osana kurssia, pitää mainita aikooko taho hakea korvausta työn ohjauksesta.  Korvausta pitää hakea kesäkuun 2021 loppuun mennessä. Kilpailutyöt pitää palauttaa viimeistään 21.5.2021 klo 23.59 mennessä. Palautusosoite on ilmoitettu kilpailuun ilmoittautuneille.

Kilpailun voittajat valitaan kesäkuun  2021 loppuun mennessä.   Voittajat palkitaan Yksityisteiden Puuinfra –hankkeen loppuseminaarissa marras/joulukuussa 2021. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Kilpailun tuomaristo:

Timo Pisto (Suomen metsäkeskus), Juha Ojala (Suomen Tieyhdistys ry), Markku Äijälä (Väylävirasto) ja Petri Heino (Ympäristöministeriö). Tuomariston sihteerinä toimii Simo Takalammi, (Suomen Tieyhdistys ry).

Kilpailutehtävä:

Kilpailun tavoitteena on edistää puun käyttöä yksityisteiden silloissa.

Kilpailutyönä voidaan esittää joko

1. Kokonaan uusi puinen siltaratkaisu
  2. Toimintatapa, jolla vanhoja puisia tyyppisiltoja (esim. puupalkkisillat) voidaan korjata olemassa olevia rakenteita hyödyntäen
  3. Muu innovaatio puun käytön lisäämiseksi silloissa, esimerkiksi hybridirakenteet (puu osana muita rakennusmateriaaleja) tai puiset kaideratkaisut.

Esitetyn siltaratkaisun kantavuuden pitää vastata liikennetarvetta. Kilpailutöitä arvioitaessa kiinnitetään huomiota puun käytön lisäksi ratkaisun hiilijalanjälkeen sekä ratkaisun toteutettavuuteen ja kustannustehokkuuteen sekä liikenneturvallisuuteen.

Kilpailutyö voidaan esittää joko ratkaisuna johonkin aineistossa esitettyyn kohteeseen tai idean tasolla.

Kilpailun järjestäjät tarjoavat osallistujille mahdollisuuden osallistua siltakartoituspäivään.

Kilpailutöiden hyödyntäminen:

Kilpailussa saatuja ratkaisuja tullaan mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan Yksityisteiden puusillat –hankkeen aikana. Esitetyt ratkaisut ovat kilpailun jälkeen kaikkien toimijoiden vapaasti hyödynnettävissä.

Rahoittaja ja kilpailun järjestäjät:

Yksityisteiden Puuinfra-hankkeen rahoittaa Maa- ja metsätalousministeriö ja kilpailun toteuttavat Suomen metsäkeskus ja Suomen Tieyhdistys.

Lisätietoja antaa:

Timo Pisto