Suosituksia ja yksityistielaki

Suositukset

Henkilötietojen käsittely tiekunnassa

Tiekunnankin on noudatettava tietosuojadirektiiviä (GDPR). Tieyhdistys on tehnyt ohjeellisen esimerkin periaatteiksi henkilötietojen käsittelemiseksi tiekunnassa. Esimerkki löytyy täältä.

Suositus sähköverkkojen sijoittamisesta yksityisteiden varsille

Energiateollisuus r.y. ja Suomen Tieyhdistys r.y.

Suositus tietoliikenneyhteyksien sijoittamisesta yksityisteiden varsille

Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom r.y. ja Suomen Tieyhdistys r.y.

Hevosreittisopimus (uusittu 2016)

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto, MTK  r.y. ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund, SLC r.f. ja Suomen Tieyhdistys r.y

Suositus yksityisteiden käyttömaksusta (voimajohtojen kunnossapitotyössä tarvittavat yksityistiet)

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto, MTK  r.y. ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund, SLC r.f. ja Fingrid Oyj ja Suomen Tieyhdistys r.y.

Tulkinta kirjanpitolaista ja tilintarkastuksesta tiekunnissa

Maanmittauslaitoksen yksiköintisuositus 2019
Maanmittauslaitos julkaisee yksiköinnin suositusta Maanmittauslaitoksen internet-sivuilla. Viimeksi suosituksia on päivitetty loppuvuonna 2018. Silloin täsmennettiin painolukuja omakotitalolle, vapaa-ajan asunnoille ja metsälöille. Esimerkiksi ULA on nyt 1 100 t  (sisältäen 1-2 autoa). Metsälön osalta enää ei yksiköidä erikseen sisäistä ja ulkoista liikennettä.

MML:n suositus Yksityistien tieyksiköinti 2019 löytyy sivulta www.maanmittauslaitos.fi/julkaisusarja.

Yksityistielaki

Uusi laki tuli voimaan 1.1.2019. Uusi laki Finlexissä täällä.